The Musical Box: Ett av Pink Floyds mästerverk

söndag 17 mars 2013

Ett av Pink Floyds mästerverk

PINK FLOYD – THE WALL - 1979

The Wall är förmodligen det allra sista progrockalbumet som blev en sån jättesuccé att nästan alla som äger en skivspelare har den. Pink Floyds mästerverk? Nja...bra är den...det räcker så...
Så jag ger mig inte in på några djupare analyser av detta supersäljande monster. Jag konstaterar bara:

- Det är mer eller mindre ett soloalbum av Roger Waters, han gjorde all text och musik (nästan) och ljudeffekter.
- Första LP:n på denna dubbel är det bästa Pink Floyd någonsin spelat in. Alla låtarna är briljanta, ta bara Another Brick in the Wall, Mother och Goodbye Blue Sky som exempel.
- Andra LP:n drar ner helhetsintrycket. Den är rörig och i slutet rent av jobbig. Nobody Home och Comfortably Numb är mina höjdpunkter.
- Nånstans mitt i det här fick Rick Wright sparken. För att han var lat, menade Waters, som styrde Pink Floyd med järnhand.
- Jag köpte mitt ex på Domus utmärkta skivavdelning samma dag den släpptes. Men jag var inte först.
- Jag spelar fortfarande The Wall. Den har varit bra sedan 1979. Så är det.
- Helikopterljudet på Another Brick in the Wall och den där sekvensen när en massa gitarrer slås sönder. Det är ljudeffekter det!
Filmen då? Undrar säkert vän av ordning. Det gjordes ju en sån, tecknad, delvis. Den är kass. Bara skräp.

Nr: 137/2222

4 kommentarer:

  1. Hej och tack för en alldeles fantastisk blogg. Filmen The Wall är väl inte allt igenom tecknad?
    Är det denna du tänker på?
    http://www.youtube.com/watch?v=PQE3vcwU97g
    Jag förstår att det du skriver är dina högst personliga åsikter och allt sånt där, men undrade bara om det var samma film vi tänkte på, då jag tycker den är alldeles lysande om än svår och tung. Det är i min bok inte alltid dåligt dock. Tack än en gång för en bra och givande blogg.
    Mvh David

    SvaraRadera
  2. Jag har av nån anledning aldrig kommit överens med den. Men jag vet ju att många gillar den...

    SvaraRadera
  3. Ja så kan det vara, alla kan ju inte gilla allt. Glad påsk och fortsätt med dina toppen resenationer. :-)

    SvaraRadera