The Musical Box: Mer nostalgi än musikalisk storhet

lördag 16 mars 2013

Mer nostalgi än musikalisk storhet

JAMES BOND GREATEST HITS – 13 ORIGINAL TRACKS – 1981

Detta är så klart en måste-skiva för alla James Bond-fans. Här finns alla ledmotiven från Bond-filmer från 1962 fram till skivans utgivningsår 1981.
Och nog är det väl så att de här låtarna blivit odödliga på grund av filmerna, inte tvärtom. Shirley Basseys Goldfinger, Thunderball med Tom Jones och You Only Live Twice med Nancy Sinatra från filmrullarna med samma namn, bara som några exempel.

Ska jag vara lite partisk tycker jag väl att Paul Mccartneys Live And Let Die är den bästa Bond-låt som någonsin gjorts. Sen får jag så klart rysningar av temat från den allra första Bond-filmen, The James Bond Theme, gjord av John Barry till Dr No. Men det får väl alla...?

Jag misstänker att det släppts flera såna liknande samlingsalbum även efter 1981. Jag anar då att det handlar om CD-skivor. Det här är vinyl. Och det skillnad förstår ni... Att LP:n sen har mer kuriost och nostalgiskt värde än musikalisk storhet är en helt annan sak.

Nr: 40/various

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar