STEPPENWOLF – STEPPENWOLF – 1968
Det här är min teori: Det är från den här LP:n och ingen annan som Motorhead har sitt ursprung. Det är precis samma ”åt-helvete-med-allt-attityd”.
Den här LP:n är en klassiker, det är det inget snack om. Men det har den blivit av en enda anledning, Born To Be Wild. De övriga låtarna är inte ens i närheten. Därmed inte sagt att de är kass.
Det här är en kompetent rockplatta men en lyckoträff av Steppenwolf. Detta är gruppens oöverträffat bästa album. John Kay kom aldrig i närheten av detta senare.
Steppenwolf bröt inte ny mark eller upptäckte några då okända gitarriff. Det är enkelt, rakt och ganska ruffigt.
Det är bluesrock med en hel del psykedeliska toner och en fläskig hammondorgel.
Men att jämföra den här plattan med storheter som Surrealistic Pillow och Doors Strange Days går inte. Den dimensionen hade aldrig Steppenwolf.
Born To Be Wild står i en klass för sig bland Steppenwolfs låtar. Men räkna gärna också in The Pusher, The Ostrich och Willie Dixons Hoochie Koochie Man som skivans höjdpunkter.
Det är låtar som går rakt in, Steppenwolf krånglade inte till det och ens försökte vara kryptiska, hemlighetsfulla eller intellektuellt svåråtkomliga.
Nr: 720/2222
Det här är min teori: Det är från den här LP:n och ingen annan som Motorhead har sitt ursprung. Det är precis samma ”åt-helvete-med-allt-attityd”.
Den här LP:n är en klassiker, det är det inget snack om. Men det har den blivit av en enda anledning, Born To Be Wild. De övriga låtarna är inte ens i närheten. Därmed inte sagt att de är kass.
Det här är en kompetent rockplatta men en lyckoträff av Steppenwolf. Detta är gruppens oöverträffat bästa album. John Kay kom aldrig i närheten av detta senare.
Steppenwolf bröt inte ny mark eller upptäckte några då okända gitarriff. Det är enkelt, rakt och ganska ruffigt.
Det är bluesrock med en hel del psykedeliska toner och en fläskig hammondorgel.
Men att jämföra den här plattan med storheter som Surrealistic Pillow och Doors Strange Days går inte. Den dimensionen hade aldrig Steppenwolf.
Born To Be Wild står i en klass för sig bland Steppenwolfs låtar. Men räkna gärna också in The Pusher, The Ostrich och Willie Dixons Hoochie Koochie Man som skivans höjdpunkter.
Det är låtar som går rakt in, Steppenwolf krånglade inte till det och ens försökte vara kryptiska, hemlighetsfulla eller intellektuellt svåråtkomliga.
Nr: 720/2222
"Steppenwolf bröt inte ny mark eller upptäckte några då okända gitarriff."
SvaraRaderaIntressant att du skriver "upptäckte" istället för "skapade". Är det en felskrivning eller ett medvetet ordval? Jag har för mig att Keith Richards i nån intervju hade nåt ganska flummigt resonemang om att all musik redan finns, den ska bara "upptäckas". Har du inspirerats av detta synsätt?
Själv är jag nog benägen att tro att musiker/låtskrivare faktiskt skapar musik. Men så är jag ju inte religiös eller tror på ödet heller...
He, he, nej då, det är ingen felskrivning utan mer ett skojigt ordval, men lite allvar finns det nog ändå. Kanske är det så att Keith Richards har rätt...
SvaraRaderaSjälvklart är det ju så att musiker skapar musik. Men de kan ju göra det av sånt som redan är gjort...upptäckt...eller skapat...
Egentligen är väl detta en klassisk filosofisk fråga. T ex Platon och hans idévärld där allt redan finns upptäckt och uppfunnit men är svåråtkomligt att nå från den vanliga världen som han liknade vid en mörk grotta.
SvaraRaderaHe, he, för enkelhetens skull begränsar mig till den tid från då LP-skivan blev uppfunnen.
SvaraRaderaHej.
SvaraRaderaSom kuriösa är det bra att veta
att uttrycket Heavy metal förekommer
för första gången som man vet i
låten Born To Be Wild
Kör hårt,Livet är kort