The Musical Box: Det är bara rock´n´roll...

lördag 19 juli 2014

Det är bara rock´n´roll...

ROLLING STONES – IT´S ONLY ROCK´N´ROLL -1974

Rolling Stones träffade rätt med It´s Only Rock´n´ Roll. Den är precis vad skivtiteln säger – bara rock´n´ roll...enkel tre-ackords rock, inga experiment, ingen psykedelia eller influenser från Jamaica, Beatles, disco eller vad man nu skulle kunna tänka sig. It´s Only Rock´n´ Roll är bara rock´n´ roll...
Därför gillar jag skivan. Det var faktiskt en av de första stonesplattor jag köpte. Redan 1974, när den kom ut, Tempo i Jönköping. Skivomslaget gillar jag också. Både romantik och fantasy. Snyggt tycker jag, även om det säkert finns som tycker precis tvärtom...
Skivan anses inte vara nån av Stones bättre. Den har lite dåligt rykte... Men en ”kass” skiva med Stones är ändå ganska så mycket bättre än nästan vad som helst annat. Bättre än precis allt med 70-talshårdrockare som Kiss, Boston, Aerosmith, Kansas, Bad Company, Foghat, Mahogany Rush, Status Quo, Styx...

Tre låtar är fruktansvärt bra; It´s Only Rock´n´ Roll, balladen If You Really Want To Be My Friend och skrapiga Fingerprint Flie.

Sen kan jag väl också lägga till Dance Little Sister, If You Can´t Rock Me och Time Waits For No One.

Eller förresten. Förutom fåniga Short & Curlies är det bara bra rocklåtar på den här skivan. Men förvänta dig inga överraskningar. Det är bara rock´n ´roll...

Nr: 472/2222

1 kommentar:

  1. Tackar.
    Instämmer helt!
    M. Taylor är kanon, wah-wah på ett Stones album, inte så ofta, väl?

    SvaraRadera