The Musical Box: Fyra kaxiga holländare

söndag 13 juli 2014

Fyra kaxiga holländare

MAILER MACKENZIE BAND - MAILER MACKENZIE BAND - 1970

De här kaxiga holländarna, Mailer Mackenzie Band, dök upp i en lågprisback. Först bläddrade jag förbi...men bläddrade sen tillbaka. Skivomslaget hade något extra. Att den sen var från 1970 på halvobskyra amerikanska bolaget Ampex gjorde inte saken sämre.
Att de var från Holland insåg jag inte förrän jag spelade skivan. Den där brytningen går inte att ta fel på. På sina ställen låter Mailer Mackenzie Band lite som tidiga Golden Earring.

I början av 70-talet var tydligen holländska band inne i USA. Jag vet inte varför, men kanske var det Shocking Blue och deras superhit Venus som banat vägen. Eller så var det Golden Earring...

Ampex gav i alla fall Mailer Mackenzie Band en välförtjänt chans. För de här killarna är bra. Musiken är en blandning av halvtuff bluesrock med rötterna i både folkmusik och den brittiska 60-talspopen. Ganska ruffigt på sina ställen.

Mailer Mackenzies sound ligger inte långt från Shocking Blues senare skivor (vilket jag precis efter jag skrivit det inser är en ganska nördig jämförelse...för vem kommer ihåg de plattorna...och om...vem skulle möjligtvis komma ihåg hur de lät...).

Nåja, jag gillar Mailer Mackenzies lite opolerade rock. Men det gjorde inte amerikanerna 1970. Skivan blev aldrig nån succé. Möjligtvis för att det då fanns rätt många band som lät ungefär likadant i USA. Men holländsk rock är inte bara Golden Earring.

Nr: 65/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar