The Musical Box: Ray Davies skuggfigurer

torsdag 17 juli 2014

Ray Davies skuggfigurer

KINKS – MISFITS – 1978

Folk med psykiska sjukdomar, övervintrande gamla rockers, transvestiter (Lola), fattiga arbetare och märkliga udda skuggfigurer befolkade gärna Kinks album under 1970-talet. Ray Davies politiska satir och samhällskritik kunde vara rätt bitande.
På albumet Misfits kör han vägen ut. Hela skivan handlar om Misfits, folk utanför eller på gränsen till det brittiska samhället. Sånt kan naturligtvis vara intressant och spännande.

För min del brukar jag lyssna på Kinks mest för musiken, mer sällan för Ray Davies politiska budskap. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till Misfits. Texterna må vara hur viktiga som helst, men någonstans på vägen har nog musiken hamnat på undantag. Det finns en del utfyllnadsgrejer.
Så var det å andra sidan på nästan alla Kinks plattor från 1970-talet. Stundtals bländande poplåtar, men mycket konstiga grejer emellan. Om Davies fått för sig att samla ihop de bästa låtarna från 70-talet på ett enda album, kunde det blivit en skiva i klass med Kinks allra bästa...

Nåja, Misfits är ju inte dålig på något sätt. Kinks var även på 70-talet, och senare också, ett ohyggligt kompetent rockband.

Det bevisar de redan i första låten, Misfits, och tvåan Hay Fever...och trean Rock´n´Roll Fantasy. Sen gillar jag Black Messiah också. Mest för att den är lite jazzfunkig.

Nr: 1624/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar