The Musical Box: Holländsk pop för 45 år sen

lördag 12 juli 2014

Holländsk pop för 45 år sen

Nu har jag laddat upp för en ny temahelg igen. Holländsk 60-tals och tidig 70-talspop ska det handla om, vilket kan tyckas vara ett nog så obskyrt ämne...men egentligen inte är det. Holländarna var bra på pop under 60-talet. Men min historia börjar med ett besök på Record Service i Jönköping och ett samlingsalbum jag inte visste jag hade...

REMEMBER THE 60´S, VOL 7 – 1984

Det är helt och hållet Mauritz på Record Service fel att jag lyssnade på den här dubbel-LP:n efter så många år. När jag var i butiken för inte så länge sedan tog han nämligen fram en LP med obskyra holländarna Group 1850 och då klickade till i minnesbanken om att jag minsann hade hört dem förut.
Efter lite letande när jag kom hem hittade jag till slut deras låt Mother No-Where på samlings-LP:n Remember The 60´s - Vol 7.

Nu för tiden finns det hur många såna där samlings-boxar eller CD-skivor som helst. Låtvalet är ungefär detsamma på alla. Massor av låtar som på sin tid var hyfsade hits...men sällan de allra största. Försök att hitta nåt vettigt med Beatles eller Stones på de skivorna, oftast brukar de ”skicka med” nån b-sida på från en singel alla glömt.

Det finns dock ett par samlingsskivor, eller serier, från den gamla goda vinyltiden som kan vara värda att leta reda på.

Den svenska serien Pop Music From 1960 till 1969 är en sådan, med de allra största hitlåtarna från respektive årtal.

Holländska Remember The 60´s-serien är inte dum den heller. Den innehåller sammanlagt hela sju dubbelalbum med gamla 60-talare.

Urvalet är väl ungefär det man numera känner igen från de där tråkiga CD-boxarna. Den stora fördelen är att det är så många låtar, skivbolaget som satte ihop serien lyckades skrapa fram nästan allt det bästa (utom Beatles och Stones) från 60-talseran.

Det här ser ut att bli den längsta inledning jag någonsin skrivit. Artikeln ska egentligen bara handla om sista dubbel-LP:n, Vol 7, som innehåller enbart låtar från den holländska hitlistan.
Den sjunde dubbeln som jag inte lyssnat på med särskilt stort intresse på 80-talet visade sig nämligen vara den allra roligaste i raden. Dels för att jag kände igen flera gamla kompisar; Focus, Cuby & The Blizzards, Shocking Blue, Ekseption och Earth & Fire.

Men också för att jag träffade en lång rad nya bekantskaper; Q´65, Brainbox, Cats, Boudewijn de Groot...och Group 1850 så klart.

För att nu briljera med mina nyvunna kunskaper om holländsk 60- och tidig 70-talspop slår jag till med en temahelg där jag ska presentera en del av de holländska popskivor jag har i min samling.

Det visade sig dock vara fler än jag trodde från början...så det har fått bli ett urval...men ganska många ändå...En del av artiklarna har publicerats tidigare, men de allra flesta är nya.

Nr: 1981/2222

Den här sidan kommer att uppdateras med länkar till artiklarna så fort de är upplagda.

Klassisk musik med jazztendenser (Ekseption - 5)
Beatpop med psykedeliska undertoner (Q´65 - Greatest Hits)
Klassisk musik på flöjt (Thijs van Leer - Introspection)
Var drar man gränsen? (Earth & Fire - Reality Fills Fantasy)
The Cats och fiskindustrin (The Cats - Aglow)
Golden Earrings, beatpop och Moontan (Golden Earring - Just Ear-rings)
Trace tar ut svängarna (Trace - Trace)
Ett progrockband med humor (Focus - At The Rainbow)
Fyra kaxiga holländare (Mailer McKenzie Band - Mailer McKenzie Band)
Det fräckaste bandet i Haag (Shocking Blue - At Home)
"We will be in paradise now" (Group 1850 - Paradise Now)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar