The Musical Box: Dubbelt upp av Contraband

tisdag 1 juli 2014

Dubbelt upp av Contraband

GOLDEN EARRING – MAD LOVE – 1977

Samlare av Golden Earring behöver inte bli deprimerade om de inte har Mad Love i hyllan. Det är bara den amerikanska upplagan av Contraband från 1976. Mad Love släpptes året efter och fick sin titel från den låt som blivit en ganska stor hit på LP:n, Mad Love´s Coming.
Skillnaden, förutom omslaget, är att låtordningen ändrats och en låt bytts ut, I Need Love ersatte Faded Jeans. Tydligen var det någon som trodde på den idén...

Jag kliar mig i huvudet. Faded Jeans var kanske inte den bästa låten på Contraband, men den är ändå ganska mycket roligare än I Need Love, som är en riktigt träig sak.

Nåja, det kan väl kvitta. Orsaken att ändå ha den här LP:n i samlingen är så klart om man vill ha sin Golden Earring-diskografi helt komplett och dessutom tycker att I Need Love har sin givna plats. Jag är tveksam, och då är jag ändå så nära man kan komma fanatiker när det gäller de här holländarna...

Men skivbolagsfolket hade rätt i att Contraband borde få en chans i USA också. Det är nämligen ett av Golden Earrings allra bästa album efter Moontan. Så här skrev jag när jag recenserade den skivan:

”Mad Love´s Coming! Är det kanske Golden Earrings största ögonblick efter magiska Moontan-LP:n? Om jag inte visste, skulle jag direkt placerat låten på den plattan.Samma sugande brutala känsla, samma hypnotiska effekt som Radar Love och Vanilla Queen. Men Mad Love´s Coming hör hemma på LP:n Contraband från tre år senare. Det är ingen dålig skiva det heller.” 

Orsaken till att jag har onödiga Mad Love var ett stressat felköp. När jag hittade skivan blev jag osäker. Jag kände igen låtarna, men kunde just i det ögonblicket inte placera dem på Contraband, utan trodde att det var en för mig okänd live-skiva. Så för att vara på den säkra sidan slog jag till...

En rolig sak jag såg på Allmusic.com. Sajtens skribent ger där Contraband näst högsta betyg, fyra stjärnor. Mad Love får bara två...

Nr: 1999/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar