The Musical Box: Gräddfilifjong med dilldo

söndag 11 oktober 2015

Gräddfilifjong med dilldo

THE TERROR SHOW – THE TERROR SHOW – 1995

Med denna dubbel-LP har mitt samlande av obskyra vinyskivor passerat en ny gräns. Det blir svårt att hitta någon mer ovanlig...
Skivan är för det första utgiven 1995 på vinyl, en tid som var den kallaste av alla istider för vinylskivan som då var mer eller mindre utrotad av CD:n och förmodligen också dödförklarad.

Mycket udda bara det, men det räcker inte. Enligt ryktesvägen ska den dessutom bara ha tryckts upp i det synnerligen blygsamma antalet av 500 ex. Ett antal av dessa skivor ska dessutom – enligt samma rykte – senare ha smälts ner för finansiera andra skivsläpp.

Ett fåtal av de skivor som fanns kvar räddades dock av folket som håller till i Klasses källare på Torpa i Jönköping. Gissningsvis har det ”överlevt” nånstans mellan 200 och 400 skivor till nutid, om ryktena stämmer*.

Jag hade aldrig tidigare sett denna legendariska skiva, bara hört talas om den, innan jag hittade den just i den där berömda källaren i korsningen mellan Brahegatan och Drottninggatan (in på gården, ingången längst bort, en trappa ner).

Jag har bara lyckats spåra fragment av skivans historia. Musiken på denna dubbel lär härstamma från en teaterpjäs/föreställning som i mitten av 90-talet spelades på undergroundrockklubben Eldslandet på Kålgårdsområdet i Jönköping.

Vilka som medverkade har jag inte en aning om. Musiken är inspelad i Ljudhuset i Tranås 1994 (”lite grann inspelat maj 1993 i Matchtown Studio Huskvarna”). Musikerna medverkar bara med förnamn; Tobias på bas, Daniel på gitarr, Staffan trummor, Peffen på synth och Janne på gitarr.

Finns det någon som kan mer om historien bakom denna mystiska inspelning får ni gärna höra av er. Jag lovar att publicera det som eventuellt kan komma fram.
OBS! Nya uppgifter har tillkommit den 9 juli 2017. Se tillagd text längst ner i artikeln!
Musiken kan antas svårdefinierad eller till och med ointressant eftersom den har sitt ursprung i en teateruppsättning, men inte. The Terror Show är ur ett historiskt perspektiv riktigt spännande. Jag vet inte om det var tanken, men det handlar utan tvivel om progressiv hård rock, kanske metal.

Efter att ha lyssnat på de två helt omärkta LP-skivorna går mina tankar direkt till tidiga Amon Düül II, långa vindlande melodislingor med kraftfulla effekter av både gnisslande gitarrer, vrål, skrik och rundgång = Phallus Dei och Yeti.
Är det bra då?
Jodå, absolut. Men det är som med all proggrock, lite för udda egentligen och inte alltid lyssningsvänligt. Men det är roligt. Och när bandet ställer upp med låttitlar som bland annat Stormvarning i Mumindalen, Goy Perssons** stora kuk, Den sägenomspunna väderspänningen, Gull och gos på dödsplaneten och Gräddfilifjong med dilldo går det inte att tycka illa om The Terror Show.

Nr: 827/2222

* Ta detta med en nypa salt. Det här är alltså bara vad jag hört på omvägar av folk som var med på den tiden.
** En gång i tiden kulturhöjdare i Jönköping.

JULI 2017
Ett tips från Janne Meijner (Stort Tack!), som var med i bandet, berättar att albumet numera finns omnämnt på Discogs. Vi vet nu namnet på medlemmarna: Paul Fogelström, synth, Staffan Björk, trummor, Daniel Midholt, gitarr, Janne Meijner, gitarr, Tobias Vadell, bas, Anders Lindholm, bas, Leif Bergman, spoken word.

Text på Discogs
The Terror Show was formed as part of a theatre project in Jönköping, Sweden, in 1993. Some of the members were in other local bands as well, e.g. Farcical and Shivering Spines. In 1994 the rock musical The Rocky Error Show (the script being a re-working of the classic Rocky Horror Show) was staged at Eldslandet in Jönköping. The band played live during these perfomances, and also did some gigs outside of the theatre stage, as well as playing live in relation to theatrical side projects, such as a puppet theatre play. The original name for the band, as being a part of the stage production, was "Rocky Terror", but later the band name was changed into The Terror Show. In addition to the members below, several of the actors of the set attributed vocals, when the music was being performed as part of the musical/play.

...och så ett mail från Janne Meijner:
"Teaterprojektet var ett initiativ av Kent Larsson, som var scenograf på Länsteatern, och det var verkligen en kreativ och rolig tid. Den sista föreställningen spelades in på video och det borde finnas något ex kvar av den, för det fanns en hel del kopior, men jag vet inte var isåfall.

Sedan jag läste din text, har jag lyssnat på Phallus Dei av Amon Düül II och den är ju underbart galen och bra. Helt klart en hedrande jämförelse. Ett band som flera av oss i bandet lyssnade på när det begav sig var King Crimson. 

Så här i efterhand kan jag väl önska att vi hade varit lite mer fokuserade när vi spelade in skivan, men men..."

3 kommentarer:

  1. Hej Olle, Vet inte om du kommer se detta men jag provar. Jag är en av de som skådespelade i pjäsen som musiken användes till. Alla turerna runt The Rocky Error show och Rocky terror (senare The terror show) vet jag inte men det var ett fantastiskt projekt som vi fick hållas med. Jag har en del bilder från Eldslandet och showen och massa minnen med. önskar att jag kunde få tag på en kopia av videon :). Kul att du gillar musiken, den var toppen då när man va knappt 20 och håller fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tillägga att sedan jag skrev ovan så har jag köpt skivan. En av de 500 är nu min. -Johanna -alias Marie De la Rocky Error.

      Radera