The Musical Box: Lördakväll på Ekhagen

söndag 11 oktober 2015

Lördakväll på Ekhagen

TANT BRUN – LÖRDAKVÄLL/SWÄRJE – 1981

Den här singeln vill jag gärna visa upp. Det har blivit en legendarisk svensk punksingel som kostar massor med pengar. Var jag hittade min skiva säger jag inte, men det var inte på ett ställe man hade väntat sig.
Ekhagens stolthet (vid sidan av fotbollslaget som då höll till i division sex) var Tant Brun, men de var inte så vildsinta punkare som man skulle kunna tro. Inte med dagens mått mätt i alla fall. Nu för tiden tror jag inte ens nån skulle våga kalla det punk.

Namnet antyder så klart influenser från Ebba Grön vilket så klart stämmer, men jag flikar gärna in new wave också, kanske till och med lite som Elvis Costello på hans tidiga plattor.
Men 1981 var det tveklöst punk och Tant Brun elaka småbusar som spelade in ett par singlar på skivbolaget Sjöbo Påpp under ledning av lika legendariske Edde Nilsson som producerade.
Första skivan släpptes 1980 med låtarna Nej/Så mycket skit. Den här singeln blev den andra och sista. Med i bandet var Peter ”Colla” Gardewall, trummor, Stefan ”Jacco” Carlsson, bas, samt Jannä Samuelsson, gitarr. Skivan har skivnummer SPR 008 i Sjöbo Påpps katalog.

Nr: 59/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar