The Musical Box: Jönköpings svar på Bon Jovi

söndag 11 oktober 2015

Jönköpings svar på Bon Jovi

RACCOON – KEPT IN THE DARK – 1991

I början av 90-talet fick jönköpingsbandet Raccoon betalt för sitt slit på lokala inneställen och fritidsgårdar. Det sägs att de blev stora i Japan. Det var kanske till och med så att de fick åka dit...
Det jag kommer ihåg, men det är före 90-talet, var att Raccoon satsade hårt och gjorde en hel del spelningar. Själv såg jag dem när jag jobbade vid ett högstadiedisco, tror det var Lucia, i Mullsjö sporthall, det måste ha varit 1987 eller nåt sånt.

Raccoon var bra, det kommer jag också ihåg, även om deras soundcheck tog längre tid än giget. Ett annat minnesfragemnt är att jag tror de hade sin replokal på legendariska Strågagården* på Gräshagen. Men det är också bara taget fritt ur min suddiga minnesbank**.
När man letar efter Raccoon på Internet är det svårt att hitta något. Deras enda LP nämns bara flyktigt upp på diverse obskyra hårdrocksajter, där det förklaras att det handlar om hårdrock, nästan metal och att skivan är fruktansvärt svår att få tag på. Och dyr är den på de sajter som råkar ha den till salu.

Här i Jönköping dyker den dock upp med jämna mellanrum, även om det händer mer sällan nu för tiden. Mitt ex är signerat av alla bandmedlemmar, vilket jag trodde var väldigt ovanligt. Men efter att ha hittat fler signerade har jag insett att så är det inte.

Och så ska jag ta död på det där med metalryktena. På Kept In The Dark handlar det inte om metal. Det är knappt hårdrock heller. Jag vill nog placera Raccoon någonstans mellan Smokie (!), Bon Jovi och amerikansk powerrock.

Gitarrerna är kraftfulla, men tar aldrig över, melodierna är snygga, polerade och ganska snälla saker, gärna med stämsång och kör. Det finns dessutom ett och annat inslag av folkmusik. Ganska trevligt med andra ord och lite annorlunda jämfört med många andra i samma genre.

En av skivans låtar är Lay Back In The Arms Of Someone, en smokiecover. Den kan jag inte påstå är en favorit, men det är en ganska typisk låt för Kept In The Dark.

Nr: 2045/2222

* I slutet på 60-talet och början av 70-talet fick fritidsgårdsfolket dit massor av bra engelska rockband. Status Quo var där, Love Affair och flera till.
** Är det nån som har koll får ni jättegärna höra av er.

1 kommentar:

  1. Raccoon??? Det betyder väl "tvättbjörn"???? Varför hade den här typen av lokala rockband alltid så usla namn? (Inget ont sagt om den lokala rockscenen i Jönköping på 1980-talet. Många av banden i min hemstad hade lika gräsliga namn.)

    SvaraRadera