The Musical Box: Norsk folkrock med inslag av jazz

söndag 4 oktober 2015

Norsk folkrock med inslag av jazz

AUNT MARY – AUNT MARY – 1971

Det här är en briljant norsk rock-LP. Inte särskilt välkänd i Sverige och inte i andra länder utanför Norge heller. Men oj, vad bra den här plattan är. Norsk folkrock med inslag av jazz, lite blues och 60-talspop.
Det är en sån där skiva jag gärna spelar igen och igen och hela tiden hittar nya spännande saker att hänga upp mig på. Aunt Mary kan nämligen konsten att variera sin musik och blir aldrig stillastående eller tjatiga. Lite Jethro Tullinfluenser kan jag definitivt ana.

Låtarna är förhållandevis korta, vilket gör skivan lättlyssnad. Inledningen med Whispering Farewell är så läcker, uppföljaren Did You Notice? är precis lika stark.

Men det är bara ett par exempel. Efter att ha spelat skivan jag-vet-inte-hur-många-gånger vågar jag nog påstå att det inte finns ett enda svagt spår.

Problemet för Aunt Mary är att gruppen har ett helt annat rykte om sig än folkrock och jazz. Dem nämns ofta som ett av Norges främsta hårdrockband och progressiva rockband.

Det stämmer det också, men då handlar det om gruppens senare album; Loaded och Janus, som är väl värda att lyssna på dem också, men inte har särskilt mycket med debutskivan att göra.
Kanske är det därför den här skivan inte riktigt uppskattats för vad den är och på sajter som har progressiv rock som specialitet fått ett ganska lågt betyg.

Nr: 1682/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar