The Musical Box: Hypnos och galna kvinnor

lördag 10 oktober 2015

Hypnos och galna kvinnor

HYPNOS – GALNA KVINNOR/VITLÖK – 1981

Jag kan inte påstå att den här singeln tillhör de bästa i min samling. Möjligtvis kan man väl påstå att det är någon form av new wave, men jag tycker mer att Hypnos låt Vitlök påminner om svenska 80-talshypen Factory och den där singeln Vi sticker...
Andra sidan, med Galna kvinnor, gillar jag bättre. Boogierock och piano, bra drag, lite Quo...
För en gammal jönköpingsbo är skivan så klart rolig att ha i samlingen. Hypnos är ett av de där banden som fick chansen att spela in skivor på beryktade och numera smått legendariska Sjöbo Påpp Records i början av 80-talet. Det gjordes inte särskilt många, den här skivan är nummer sju i ordningen av ett femtontal sammanlagt*.
Några av de skivorna är numera eftertraktade samlarobjekt, inte minst legendariska punkarna Tant Bruns båda singlar Nej och Lördakväll. Hypnos skiva hör inte till dem, den går med lite tur att få tag på, åtminstone i Jönköping, för nån tia eller lite till.

Jag har inte en aning om hur det gick för Hypnos senare. Men jag tror inte att det blev särskilt mycket mer (ursäkta om jag har fel).

De som var med i bandet hette Spasse Lång, Anders Wilborg, Lasse Löfberg, Anders Nordquist och Nisse Vinter.

Nr: 63/singel

* Det skulle vara jättekul om nån som hade koll på samtliga utgivningar kunde höra av sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar