The Musical Box: Rock 80 – promoskiva för ny new wave

fredag 25 december 2015

Rock 80 – promoskiva för ny new wave

Här kommer en julklapp till alla new wave-fans. Samlings-LP:n Rock 80, som är en av de allra bästa samlingsplattor som släppts. Dagen till ära serveras den som en tvådagarsrätt med alla tillbehör.

ROCK 80- SAMLINGSALBUM - 1980

Jag hade aldrig lyssnat på en enda skiva med Nina Hagen om det inte vore för den här LP:n. Jag hade förmodligen inte heller hört talas om band som Live Wire, 20/20, Romantics eller David Werner.
Jag hade definitivt aldrig ens tänkt tanken att betala pengar för en skiva med Bruce Woolley eller Paul Collins Beat. Jag hade med andra ord missat mycket...

Rock 80 är en samlingsplatta som haft stor inverkan på min skivsamling. Och det säger jag som i nästan alla år försökt undvika samlingsalbum och Greatest Hits-skivor. Rock 80 en av få samlingsplattor i min samling.

Det är en promotionskiva utgiven av CBS som gjorde reklam för diverse då okända storheter som Joe Jackson, Nina Hagen, Police och Squeeze.

CBS träffade väldigt rätt. Flera av banden och artisterna som fick med en låt på skivan blev senare stora stjärnor. Squeeze och Police inte minst. Dickies, Only Ones och Nina Hagen blev punklegender.

De där skivorna fanns i särskilda ställ i många butiker och hade stickers på omslagen som talade om precis vad det var för skivor.

Jag har så klart alla de där plattorna. Och nu tänker jag presentera dem här på bloggen som en temahelg. A-sidan bränner jag av idag juldagen och b-sidan får sin chans på annandagen.

Det blir alltså två dagar med nostalgi, new wave och långhåriga slynglar. Kan det bli bättre?

Nr: 505/2222

Här är låtlistan (uppdateras med länkar)

A-sidan
Police/Message In A Bottle (Reggatta Del Blanc)
Ellen Foley/Stupid Girl (Nightout)
Paul Collins Beat/Rock´n Roll Girl (The Beat)
David Werner/What´s Right (David Werner)
Live Wire/Money (Pick It Up)
David Johansen/In Style (In Style)
Dickies/Fan Mail (Dawn Of The Dickies)

B-sidan
Nina Hagen/Wir Leben Immer Noch (Unbehagen)
Joe Jackson/I´m The Man (I´m The Man)
Bruce Woolley/English Garden (Bruce Wooley & The Camera Club)
Only Ones/Trouble In The World (Baby´s Got A Gun)
Squeeze/Another Nail In My Heart (Argybargy)
20-20/Tell Me Why (20/20)
Romantics/When I Look In Your Eyes (The Romantics)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar