The Musical Box: Squeeze sista new wave-LP

lördag 26 december 2015

Squeeze sista new wave-LP

SQUEEZE – ARGYBARGY – 1980

Med risk för att låta som alla andra; Squeeze gjorde fantastiska poplåtar på sin tid. Men jag gillar deras tidiga period bäst. På den tiden när de fortfarande var (nästan) ett rockband.
Argybargy är den sista ”riktiga” Squeeze-plattan och en sån där platta där jag känner igen varenda låt, trots att det måste varit massor med år sedan jag hörde skivan sist. Jo du, snacka om smittsamma poplåtar. Och då räknas den ändå inte till Squeeze bästa plattor...

Men jag protesterar och säger att det är den bästa. Åtminstone min bästa med Squeeze. Den som alla påstår vara den riktiga höjdaren - East Side Story - har jag aldrig kommit överens med på samma sätt som den här. Kanske för att Squeeze då anlitat Paul Carrack som sångare och halva bandet hade hoppat av.
På Argybargy däremot är det riktiga Squeeze som fortfarande kör. Det är skillnad. Här har de fortfarande lite av den där halvt opolerade nybyggarattityden över sig. Argybargy är en new wave-skiva. Rock. East Side Story är pop, 80-tals britpop.

Pulling Mussels From The Shell var den första singel jag hörde från Argybargy. Det var därför jag köpte LP:n sen. En riktigt kul liten sak, med mycket humor och ändå lite oberäknerligt svårlyssnad. New wave, absolut.

Men det finns fler klistriga godsaker; Another Nail In My Heart verkar jag komma ihåg utan ansträngning. If I Didn´t Love You sitter också i bakhuvudet tydligen. Och de flesta andra också...

Argybargy är rätt kul fortfarande. Har du den inte borde du ha den...

Nr: 1462/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar