ZOMBIES – BEGIN HERE – 1965
Det finns många zombiesskivor där ute. De allra flesta någon typ av samlingsalbum. Begin Here är dock äkta vara, det är den första skiva gruppen släppte i England. Den med She´s Not There, ett av den brittiska beatpopens stora nummer.
Men som med alla brittiska 60-talsband var det rörigt redan från början. Begin Here är egentligen Zombies andra skiva. Innan Begin Here kom ut i England hade de släppt en LP i USA. En där She´s Not There också fanns med.
Som med de flesta andra brittiska 60-talsband är det också en LP som kan vara svår att få grepp på. Detta för att hälften av låtarna, som alla andra gjorde också, är covers.
Jag inser att flertalet band naturligtvis inte var lika talangfulla som Zombies, de hade ingen Colin Blunstone eller Rod Argent, och att de därför mer eller mindre tvingades till att göra andras låtar, till och med Stones gjorde det.
Oavsett vilket gör alla coverlåtarna att en LP som Zombies allra första platta nu för tiden inte är lika överväldigande bra som man skulle vilja att den var.
Men missförstå mig inte nu. Zombies var ett av Engalnds absolut bästa popband i mitten av 60-talet, tillsammans med Beatles och Kinks. Begin Here är jämfört med nästan allt annat samtida en ruskigt bra popskiva. Det är nog så att jag har lite för höga krav på Blunstone och Argent.
Då är det ju tur att She´s Not There finns. Det är den låten som är LP:ns stora behållning tillsammans med What More Can I Do och (faktiskt!) covern Sticks And Stones, som får plats på min ”bästa-lista” tack vare ett sagolikt solo på orgel av Rod Argent.
Nr: 1529/2222
Det finns många zombiesskivor där ute. De allra flesta någon typ av samlingsalbum. Begin Here är dock äkta vara, det är den första skiva gruppen släppte i England. Den med She´s Not There, ett av den brittiska beatpopens stora nummer.
Men som med alla brittiska 60-talsband var det rörigt redan från början. Begin Here är egentligen Zombies andra skiva. Innan Begin Here kom ut i England hade de släppt en LP i USA. En där She´s Not There också fanns med.
Som med de flesta andra brittiska 60-talsband är det också en LP som kan vara svår att få grepp på. Detta för att hälften av låtarna, som alla andra gjorde också, är covers.
Jag inser att flertalet band naturligtvis inte var lika talangfulla som Zombies, de hade ingen Colin Blunstone eller Rod Argent, och att de därför mer eller mindre tvingades till att göra andras låtar, till och med Stones gjorde det.
Oavsett vilket gör alla coverlåtarna att en LP som Zombies allra första platta nu för tiden inte är lika överväldigande bra som man skulle vilja att den var.
Men missförstå mig inte nu. Zombies var ett av Engalnds absolut bästa popband i mitten av 60-talet, tillsammans med Beatles och Kinks. Begin Here är jämfört med nästan allt annat samtida en ruskigt bra popskiva. Det är nog så att jag har lite för höga krav på Blunstone och Argent.
Då är det ju tur att She´s Not There finns. Det är den låten som är LP:ns stora behållning tillsammans med What More Can I Do och (faktiskt!) covern Sticks And Stones, som får plats på min ”bästa-lista” tack vare ett sagolikt solo på orgel av Rod Argent.
Nr: 1529/2222
Du skriver:
SvaraRadera"Jag inser att flertalet band naturligtvis inte var lika talangfulla som Zombies, de hade ingen Colin Blunstone eller Rod Argent, och att de därför mer eller mindre tvingades till att göra andras låtar, till och med Stones gjorde det."
Jag tror inte det hade så mycket med talang och musikalisk begåvning/kompetens att göra. Det var nog snarare pengar som styrde, i kombination med vedertagna, traditionella uppfattningar om hur musikbranschen fungerade.
Ett skivbolag lanserade ett band, som lyckades få en hit. Då gällde det att snabbt följa upp hitlåten med en hel LP. Men eftersom lanseringen och singelsläppet gått väldigt snabbt, kanske under loppet av ett par månader, hade bandet inte eget låtmaterial till en hel LP. Alltså fyllde man ut med ett antal coverversioner av andra artisters låtar.
Ovanstående var, som du vet, helt accepterat på 1960-talet. Senare ökade dock kraven på originalitet och pop-/rockartister förväntades leverera eget, nyskrivet material på sina skivor för att bli tagna på allvar.
Möjligen kan man säga att populärmusiken för 40, 50 eller 60 år sedan ofta var mera koncentrerad kring låtar/melodier än kring artister. Det var den populära och framgångsrika låten både skivbolag och lyssnare var intresserade av. Artisterna som framförde låtarna var i högre grad utbytbara.
Tänk t.ex. på hur det ända fram på 1980-talet var vanligt att svenska dansband gjorde coverversioner av utländska hitlåtar, med texterna översatta till svenska. Detta fenomen byggde i och för sig delvis på att det fanns en bred publik som ville ha poplåtar med svenska texter, troligen för att de hade svårt att förstå engelska. Men det visar samtidigt att det fanns massor av musiklyssnare som inte brydde sig särskilt mycket om originaliteten hos den artist som framförde en låt - det viktiga var låten snarare än artisten.
För det andra: Zombies var, enligt min mening, ett av de absolut bästa brittiska 1960-talsbanden. Men om man vill ha bandets tidiga produktion är det kanske bättre att satsa på någon form av samlingsplatta än på de ursprungliga LP-skivorna, just av det skäl du tar upp. Det är ju i första hand bandets eget material man vill ha, inte deras coverversioner av uttjatade standardlåtar.
Stort tack för ditt mycket intressanta inlägg!
Radera