The Musical Box: Efterlängtad livebox med Springsteen 1986

söndag 8 maj 2016

Efterlängtad livebox med Springsteen 1986

BRUCE SPRINGSTEEN – LIVE/1975-85 – 1986

Ni som var med kommer säkert ihåg hur efterlängtad och eftertraktad denna box var när den släpptes 1986. Bruce Springsteen hade redan på 70-talet skapat sig ett rykte om sina fantastiska livespelningar.
Men någon liveplatta dök det inte upp, så suget var enormt, Springsteen var ju minst lika stor i mitten av 80-talet som han är nu för tiden, om inte större. De som ville höra The Boss fick försöka få tag i de piratinspelningar som dök upp som såldes dyrt under disk även hos de etablerade skivhandlarna.
Boxen var dyr när den kom, men då tyckte jag att den var värd varenda krona. Förutom hela fem LP-skivor med sammanlagt 40 låtar fick man dessutom en snygg booklet på 32 sidor med massor av fina bilder i färg, både från konserter och andra ställen.
En del av låtarna hade då dessutom aldrig tidigare släppts, bland annat Because The Night som Springsteen gett bort till Patti Smith (som fick en hit med låten) då de råkade spela in i samma studio.
1986 fyllde boxen sin funktion för min del, inget snack om det. Jag fick den dos av Springsteens låtar live som jag behövde. Nu för tiden, efter att The Boss släppt ett antal liveplattor, är boxen inte alls lika åtråvärd. Den går att köpa begagnad för under 100-lappen.
Det beror med största sannolikhet på att boxen är ett samlingsalbum där låtarna är hämtade från åren 1975 till 1985. Den där äkta livekänslan kan med andra ord aldrig infinna sig som på andra album. Men då, 1986, var den efterlängtad.

Nr: 570/2222

2 kommentarer:

  1. Du skriver: "Springsteen var ju minst lika stor i mitten av 80-talet som han är nu för tiden, om inte större."

    Jag tror utan tvekan att Springsteen var betydligt större - kommersiellt sett - i mitten av 1980-talet än han är idag. Då appellerade ju en artist som Bruce Springsteen både till en ungdomspublik och till lite mognare rocklyssnare som vuxit upp med Dylan och andra artister ur den amerikanska singer/songwriter-traditionen. Jag och mina jämnåriga kompisar, som var tonåringar i mitten av 80-talet, gillade Springsteen. Samtidigt gick han hem hos 30 - 40-åringar.

    Idag har jag mycket svårt att tänka mig att Springsteen har så värst många fans under 40, och det skulle förvåna mig om man ser tonåringar på en Springsteen-konsert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg. Jo The Boss var gigantisk på 80-talet. Jag följer inte honom nu, men känslan är (oavsett vilken ålder hans fans har) att intresset är minst lika stort nu för tiden. Men det är säkert som du säger, att han inte har särskilt många fans under 40.

      Radera