The Musical Box: Mr Swing King

tisdag 29 mars 2016

Mr Swing King

GNAGS – MR SWING KING – 1989

Gnags hade varit en institution i dansk popmusik i många år när de fick denna storsäljare i Danmark. Mr Swing King är den Gnags-LP som det sålts allra flest exemplar av i deras hemland.
Då har Gnags ändå gjort massor med album. I alla möjliga olika stilar. De har avverkat allt från (svensk) progg och glamrock till synthpop och reggae.

Nästan aldrig har deras skivor nått över Sundet. I Danmark har de varit hjältar, i Sverige nästan okända, även om Mats Ronander var med och hjälpte till när den här skivan spelades in.
Mr Swing King är en skiva delvis inspirerad av latinamerikansk musik efter en resa bandet hade gjort i Mellanamerika. Jag får känslan av att låtarna också är influerad av det som några år senare skulle kallas britpop, musik inspirerad av 60-talets giganter Beatles, Hollies, Bee Gees, påverkad av new wave och punk.

Men eftersom Gnags och Mr Swing King låg några år före den allmänna utvecklingen på den fronten finns det också en hel del inslag av synthpop i deras musik. Det var ingen tillfällighet, Gnags gillade synthar.

Mr Swing King är ett mycket välgjort album där det finns en rad spännande och ganska roliga låtar.

Så det är absolut en skiva jag kan rekommendera den som vill lyssna på behaglig, trevlig och ofta nytänkande dansk 80-talspop.

Men det är långt ifrån mitt favoritalbum med Gnags. Jag tycker bättre om deras 70-talare och då främst den där sagolika glamrock-LP:n Burhöns.

Nr: 2094/2222

1 kommentar:

  1. Med detta blogginlägg lyckades du fylla i ännu en av mina populärmusikaliska kunskapsluckor. Jag har sett omslaget till denna skiva många gånger, men inte förstått att det är en platta med danska Gnags. Jag har trott att det var något slags samlingsplatta; möjligen någon sorts försök att haka på den våg av s.k. neo-swing som kom under 1990-talet (i huvudsak amerikanska band som spelade jazz och rhythm & blues med inspiration från 1930- och 40-tal). Men nu vet jag alltså att det färgglada omslaget pryder en Gnags-platta från -89. Tackar för detta!

    SvaraRadera