The Musical Box: Ha ha said the clown

torsdag 4 juli 2013

Ha ha said the clown

Nej, den här texten ska inte handla om Manfred Mann, men om ett band som påminner om clowner och lite om Manfred Mann... 

JELLYFISH – BELLYBUTTON – 1990

Man tror det inte när man ser skivomslaget. Men det här är en lysande pop-skiva. En 90-talare dessutom...som är så här bra...underskattad givetvis, som så mycket annat.

Men den här LP:n är värd att leta efter för den som har sin känsla för bra pop i behåll och gärna vill höra något nyare...men ändå nostalgiskt.
Kritikerna gick i spinn av den här skivan, som är den första och näst sista med amerikanska Jellyfish. En briljant mix av modern 90-talspop, menade de, med rötterna i så skilda saker som XTC och Posies samtidigt fast förankrade i 60-talspop...och så nämndes band som Badfinger och The Zombies.

För min del lägger jag gärna till Beatles också. Jag tycker Jellyfish hittade det där perfekta soundet från Beatles White Album och Revolver. Sen drar jag till med Dwight Twilley Band också, bara för popkänslan...plockar in lite psykedelisk kalifornienpop...och lägger för säkerhets skull också till powerpop som 20/20, Paul Collins Beat, Blondie och Pretenders.
Där nånstans har du Jellyfish...
...som alltså inte är synthpop...
...eller någon slags föregångare till The Darkness...

Nä, Bellybutton är en riktigt rolig popskiva, som jag verkligen rekommenderar, både för nytillkomna popnördar och gamla vinylrävar som fortfarande tycker Ha, Ha Said The Clown med Manfred Mann är världens bästa poplåt.

Nr: 2078/2222

3 kommentarer:

  1. Jodå, jag minns vilken lysande kritik det här bandet fick, och jag minns att någon kompis talade varmt om dem. Själv får jag erkänna att jag aldrig hört dem.

    Generellt kan man nog säga att det finns många bra band i denna genre (60-talsinfluerad pop, powerpop etc) som tyvärr aldrig fått det genomslag de förtjänat.

    SvaraRadera
  2. Bra platta med ett bra band!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Köpte deras andra och sista platta idag, Spilt milk. Hoppas den är lika bra, har inte hunnit lyssna på den än.

      Radera