The Musical Box: One-Hit-Wonders

lördag 13 juli 2013

One-Hit-Wonders

One-Hit-Wonders – såna där låtar och grupper som dök upp från ingenstans, var gigantiskt populära ett kort tag, och sen försvann. Hur många sådana finns det egentligen?
Den här wikipedialistan över One-hit-Wonders i Sverige kanske kan vara till hjälp. En del av de där låtarna kommer man ju faktiskt ihåg...men minns inte vem som gjorde dem...

Här några andra listor på internationella One-hit-wonders

En del var riktigt roliga, andra ganska tjatiga...

Jag har en del sådana där skivor i samlingen. Inte många, den här gången har jag verkligen fått gräva djupt i arkivet. Dem jag hittat tänkte jag presentera nu under helgen.
Som grädde på moset slänger jag dock in en bunt  utrensade singlar från i garderoben, fler exempel på One-hit-wonders.

De flesta blev nog hits, andra är såna där låtar man helst vill glömma. Men jag hade åtminstone ganska kul när jag dammade av dem...

Artiklar
Den sämsta är inte det sämsta (Dexys Midnight Runners - Too Rye Aye)
En Japanese girl från Skottland (Aneka - Japanese Boy)
Ska, punk och Fine Young Cannibals (Fine Young Cannibals - She Drives Me Crazy)
Vem minns Steel Breeze? (Steel Breeze - Steel Breeze)
Fransk-kanadensare med hårdrocksambitioner (Pagliaro - Pagliaro I)
Belle Stars och Rainman (Belle Stars - Iko Iko)
En stark norska (Jannike - Svaga människa)
Spirit In The Sky (Norman Greenbaum - Spirit In The Sky)
Funkytown lever än (Lipps Inc - Funkytown)
En bra födelsedagslåt (Altered Images - Happy Birthday)
Hippievågens signaturmelodi (Scott McKenzie - San Francisco)
Som tuggummi i håret (Boston - Boston)
Rätt hit med fel grupp (Bolland - Bolland)
Ingemar Bergmans Boyss (Strix Q - Boyss)
Upp som en sol... (Reggie Knighton - Reggie Knighton)
Led Zeppelin och Frank Farian (Far Corporation - Stairway To Heaven)
Österrikisk synthpop och en joddlande dam (Edelweiss - Edelweiss)
M...Pop muzik (M - New York, London, Paris, Munich)
The Safety Dance (Men Without Hats - The safety Dance)
Maria vill äta dig (Maria - Jag ska äta dig)
Alla älskade The Knack (The Knack - Get The Knack)
Charmigt av The Connells (Connells - Ring)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar