The Musical Box: Besatt av demoner

lördag 10 augusti 2013

Besatt av demoner

NAZARETH – RAZAMANAZ – 1973

Dan McCafferty måste varit besatt av demoner när Nazareth spelade in Alcatraz. Det är nästan så man får rysningar, Alcatraaaaaaaaz... Bara för den skull kan jag få för mig att spela min Razamanaz-LP nu för tiden också.
Razamanaz är Nazareths stora genombrottsalbum. Men Alcatraz är ett ganska märkligt låtval för att vara av ett gäng stentuffa hårdrockare i skitiga jeansvästar tidigt 70-tal. Det är en gammal Leon Russel-låt som bland annat Carpenters gjort en cover av.

Jag har inte hört nån av de andra inspelningarna. Men jag inbillar mig att Nazareth gör betydligt mer rock av det än i någon annan version. För lira folkrocksmetal det kunde Nazareth redan i början av 70-talet.
Sen är kanske LP:n Razamanaz inte så där in-i-helvete-bra. Inte för att vara ett så stort kommersiellt genombrott som skivan ändå blev. Det är egentligen ganska alldaglig hårdrock utan några större eller mer vågade utsvängningar. Vanlig enkel boogierock, trots att Roger Glover kallats in från Deep Purple för att producera.

Men jag gillar första textraden i Woke Up This Morning, ”Woke up this morning, my dog was dead, someone disliked him, and shot him in the head”. Sen gillar jag Bad Bad Boy bara för de där skittuffa gitarriffen. Och så har vi så klart Dan McCaffertys röst...

Nr: 1447/2222

2 kommentarer: