The Musical Box: Mer Bad Company än Queen

måndag 12 augusti 2013

Mer Bad Company än Queen

QUEEN+PAUL RODGERS – THE COSMOS ROCKS – 2008

Att Brian May kan lira hårdrocksgitarr visste jag redan. Men jag vet också att han är bättre än så här. Det är inte som ”vanlig” gubbrocksgitarrist jag vill höra honom. Särskilt inte som det i det här fallet handlar om en ”ny” platta med ”nya” Queen.
The Cosmos Rocks var en risk Brian May och Roger Taylor tog, det var de säkert medvetna om. Chansningen gick inte hem. Det var tur att de la till ett plus före Paul Rodgers...

Men tack vare honom låter The Cosmos Rocks mer som Bad Company än Queen. Och tack vare det där plustecknet kan Queens fans alltid trösta sig med att detta egentligen inte är Queen.

May och Taylor hade behövt att göra något mer än att hyra in Paul Rodgers som sångare och fläska på med en rad ganska ordinära gubbrockslåtar för att få det att funka. The Cosmos Rocks låter (som bäst) som Queen i sina tråkigaste stunder på 70-talet. När de försökte sig på metal och slamrig hårdrock i låtar som Now I´m Here.

Det var aldrig deras starka sida (där hjälpte det inte ens med Freddie Mercury). Nej, The Cosmos Rocks blev ingen bra platta. Men nåt annat var väl inte att vänta?
Men å andra sidan får jag väl erkänna att jag tycker det är lite kul att lyssna på den här skivan ändå. Brian May är en blixtrande gitarrist, även om han kanske inte visar det alla gånger här, men han lyckas i alla fall förgylla en del av den här plattan.

Soundet är naturligtvis också en sån där sak som inte går att låta bli att tycka om. Nya Queen lyckas i alla fall få mig att för en stund drömma mig bort till Sheer Heart Attack och A Night At The Opera, om hur det var då.

Om hur fantastiska Queen var, och om hur man älskade de där låtarna. The Cosmos Rocks påminner åtminstone lite om ett band som alla älskade 1974.

Nr: 1524/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar