The Musical Box: ”Rätt bra, men inget särskilt”

lördag 17 augusti 2013

”Rätt bra, men inget särskilt”

Southern Rock - Del 5

ALLMAN BROTHERS BAND – WIPE THE WINDOWS CHECK THE OIL DOLLAR GAS – 1976

”En rätt bra platta. Men inget särskilt”, var domen Wipe The Windows Check The Oil Dollar Gas fick av en kompis efter att vi lyssnat på den en sen kväll.
Då tyckte jag det var nästan lite taskigt. Jag har alltid gillat den här liveskivan med Allman Brothers. Inte så att jag jämfört den med legendariska Live At Fillmore East, men ganska nära...

Så jag lyssnade på skivan ett par gånger till... Men han hade nog rätt. Det är nog så - när man tänker efter - att skivan bara är ”rätt bra”.

För jag saknar det där mustiga sydstatsdrivet från Live At Fillmore East. Den här plattan är klenare. Orsaken är så klart att Duane Allman inte är med här.

Dickey Betts är en lysande gitarrist, men ensam klarar han inte att fylla upp hela tomrummet. Visserligen hoppar Gregg Allman in och lirar gitarr på ett par ställen, men det får mig bara att inse att han nog borde hållit sig till klaviatur...

Det där hade nog Allmans koll på 1976. Därför är det förmodligen därför de inte tagit med särskilt många låtar från sina första år. Här har i stället de flesta hämtats från Brothers & Sisters. Vilket å andra sidan är helt okej...
Men man kanske inte ska älta det här med skillnaden på Allman Brothers efter Duane. Den diskussionen känns meningslös. Jag får nöja mig konstaterande att Wipe The Windows Check The Oil Dollar Gas är en rätt bra liveplatta, men inget särskilt...

Wasted Words och Southbound är skivans största ögonblick. In Memory Of Elizabeth Reed går bort.

Nr: 1035/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar