The Musical Box: Creedence utan Tom Fogerty

lördag 21 september 2013

Creedence utan Tom Fogerty

Live – Live – Live...Del 2

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL – LIVE IN EUROPE - 1973

Här sitter jag och försöker skaka fram någon slags entusiasm över att jag precis har spelat Live In Europe med Creedence Clearwater Revival. Bandets sista album, utgivet 1973.
Jag menar, det borde ju vara rätt enkelt. John Fogerty har valt ut precis de rätta låtarna, Keep On Chooglin, Fortunate Son, Hey Tonight, Sweet Hitch-Hiker...

Och desssutom överraskar CCR med ett par rätt fräcka medleys. I Green River får de till exempel in lite av Suzie Q och i Keep On Chooglin hoppar de lite oväntat över till Pagan Baby.

Så vad kan man egentligen klaga på? Det här är ju bra. Och snyggt gjort dessutom. Jag tror John Fogerty var lite av en perfektionist redan då och ljudet är kanonbra.

Och ändå sitter jag här och har lite halvtråkigt och upptäcker att jag bara väntar på att skivan ska ta slut.

Okej, så här tror jag det är. Creedence hade vid den här tiden bara en gitarrist. John och brorsan Tom hade råkat i luven på varandra och Tom tog sin gitarr och lämnade bandet. Det hände dock långt innan CCR åkte till Europa på turné.
Men de var alltså bara tre kvar i bandet, John på gitarr, Stu Cook på bas och Doug Clifford, trummor. Nån ersättare för Tom tog de aldrig in.

Och man får tycka vad man vill om bandets ambitioner och envishet. Det blir lite fattigt med bara en gitarrist. Live In Europe är en ganska platt sak!

Nr: 1400/2222

1 kommentar: