The Musical Box: Steve Harley - En felande länk

måndag 16 september 2013

Steve Harley - En felande länk

STEVE HARLEY & COCKNEY REBEL – THE PSYCHOMODO – 1974

Cockney Rebel och Steve Harley skulle kunna vara den felande länken i rockmusikens darwinistiska utvecklingslära. De var som bäst mellan 1973 och 1976. Mellan progrock och punk, mellan glamrock och new wave.

Steve Harley - tyckte man då - var en intellektuell Marc Bolan, en kameleont med en annan skala, en glamrockens egensinnige bastard.
The Psychomodo från 1974 är Cockney Rebels andra album. Jag utfärdar en varning direkt. För att spela den här skivan krävs tålamod, ett synnerligen öppet sinne, hög stresstålighet och ett blodtryck som inte rusar i onödan.

Och dessutom att man orkar med konstiga och skumma bakgrundsljud, rytmer och melodislingor som mer än en gång halkar i väg på oförklarliga utflykter. Det är kort sagt en knepig skiva att lyssna på.

Men den är charmig, trots att jag inte vet om Steve Harley bara vill driva med mig, eller om han menar allvar.

Jag gillar låtar som The Psychomodo och Sling It. På den tiden - och nu också - ohyggligt udda grejer, på gränsen mellan artrock och experiment.

Sen är jag barnsligt förtjust i Mr Soft. Okej, det är nog en av Rebels mest pop-trallvänliga låtar någonsin och blev väl en mindre singelhit. Men den är fräck, udda och så totalt olik det mesta annat som släpptes på vinylsingel i början och mitten av 70-talet.

Nr: 1763/2222

2 kommentarer:

  1. Hej.Har alltid diggat Steve Harley och Kinks.
    och det gör ju inte saken sämre att det har visat sig att Harley och bröderna Davies är
    kusiner
    Häls. JB

    SvaraRadera
  2. Ossj devon, som man säger i Jönköping.
    Det hade jag inte en aning om!
    Vad kul.

    SvaraRadera