The Musical Box: Dekadent men inte vackert

tisdag 3 september 2013

Dekadent men inte vackert

FRANK ZAPPA – SLEEP DIRT – 1979

Jag slutar aldrig förvånas av Frank Zappas fingerfärdighet på gitarr. The Ocean Is The Ultimate Solution, sista spåret på Sleep Dirt, är ännu en bländande uppvisning där Zappa först ger en akustisk gitarr en minnesvärd omgång för att sedan byta till elgitarr.

Bara för den låten är den här skivan värd att lyssna på. Ju fler gånger jag hör den desto bättre blir det.
Men egentligen är nog Sleep Dirt en ganska onödig skiva. De som inte är extrema zappafans kan låta bli den. Den är helt instrumental, så när som på ett och annat klassiskt zappastön – eeeh...

Det handlar alltså om jazzimprovisationer där jag vill tro att Frank bara tagit med sig bandet in i studion för en lång och trevlig jamsession, lite avkoppling en söndagseftermiddag. Så långt allt väl.

Men jag blir lite tveksam när han i några nummer blandar någon form av – för mig – okänd musikalmusik med både stråkar och blås.

Ett avsnitt som tar ungefär halva skivan och inte känns särskilt spännande. Möjligtvis dekadent men inte vackert.

Nr: 1426/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar