The Musical Box: ”En av sin tids bästa sångerskor”

söndag 17 augusti 2014

”En av sin tids bästa sångerskor”

Woodstock 45 år

Hela Janis Joplins framträdande på Woodstock har släppts som ett eget album. Men Pearl blev hennes sista ”riktiga” platta, de sista delarna spelades in efter hennes död.

JANIS JOPLIN – PEARL – 1971

Buried Alive In The Blues avslutar förstasidan på Janis Joplins album Pearl, hennes sista LP. Janis själv var inte med vid den inspelningen, det är en instrumental låt.

Det kanske kan tyckas vara ett märkligt val på en LP med en av sin tids bästa rocksångerskor. Men Pearl gavs ut postumt 1971 efter Janis Joplins död. Den låten hann hon inte spela in.
Jag ändrar mig förresten direkt vad det gäller ”bästa rocksångerskor”. Jag tror nog man kan kalla Janis Joplin en av sin tids bästa sångerskor alla kategorier. Att hon sen sjöng blues och rock är av underordnad betydelse.

Det känns lite konstigt att Pearl blev hennes sista platta. Det är en positiv skiva. Inte minst är den rolig...jag tänker då på låtar som Mercedez Benz och Me & Bobby McGee, som blev albumets stora hit.
Janis Joplin hade inför den här inspelningen dessutom fått ihop ett helt nytt band, Full Tilt Boogie. Big Brother & The Holding Company var ute ur bilden. Dessutom var hon nyförlovad. Så hon hade grejer på gång.

Ändå dog hon i oktober 1970. Om det nya bandet var bättre än det gamla kan jag inte svara på. Men Full Tilt Boogie och Janis Joplin skapade på den här skivan magisk musik.

Move Over är fortfarande en av de bästa och mest känslosamma blueslåtar jag hört. Cry Baby är också en sån där favoritlåt som gärna stannar kvar.

Nr: 516/2222

1 kommentar:

  1. Håller med om Janis Joplin en av de bästa sångerskorna någonsin. Tänkte bara förtydliga att hon hade ett band mellan Big Brother and the Holding Company och Full Tilt Boogie Band. Det hette Kozmic Blues Band, de kompade henne på Woodstockfestivalen.

    SvaraRadera