The Musical Box: Stenhårt, kristallklart

måndag 18 augusti 2014

Stenhårt, kristallklart

Woodstock 45 år

Vilken läcker avslutning! Hendrix framträdande på Woodstock kan inte varit annat än magiskt på något sätt...klockan nio på morgonen...förmodligen är det dock mer myt än sanning.

JIMI HENDRIX – IN THE BEGINNING – 1972

Jag kan förstå dem som är beredda att ge sitt liv för ett enda solo av Jimi Hendrix. Jag kan förstå dem som med glödande blickar kastar sig över varje ny utgivning av obskyrt material som dyker upp.
Nu, 2014, lär det vara en inspelning med Curtis Knight från mitten av 60-talet som är aktuell, där Hendrix mer eller mindre började sin karriär som gitarrgud. Jag är övertygad om att många vill ha tag i den skivan, trots att det är över 40 år sen Hendrix dog.

In The Beginning från 1972 är en av alla dessa obskyra inspelningar som dykt upp efter Hendrix död 1970. Möjligtvis finns den också i andra versioner och med andra namn.

Inspelningen är gjord 1966, när Hendrix börjat experimentera med sina långa gitarrsolon och börjat se möjligheterna med sina extrema teknik.

Skivan innehåller inte några av hans större eller mer välkända låtar, men är lika väl fascinerande. Här är det inte melodierna eller låtvalet som i första hand är intressant.

Det handlar om en enda sak, Hendrix och det han gör med sin gitarr. Jag kan inte påstå att jag hör till den innersta kretsen när det gäller Hendrix. Men här ger jag mig. Det är stenhårt, kristallklart och blixtrande innovativt. Det ger rysningar och ståpäls.
Det finns säkert dem som börjar svettas ymnigt och sen babblar osammanhängande efter att fått höra Hendrix gå loss i elva minuter långa Let The God Sing eller ge House Of The Rising en helt ny innebörd. Det är rock, det är utan tvekan progressivt, det är stenhård metal sett med dagens ögon.

Tänk på att 1966 måste sån här musik varit oerhört provocerande. Hendrix var så långt utanför ramarna det bara gick. Det året låg Beatles på topplistorna med Yellow Submarine och We Can Work It Out. Frank Sinatra med Strangers In The Night blev den bäst säljande singeln i USA.

Nr: 1839/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar