The Musical Box: Richie Havens först ut på Woodstock

fredag 15 augusti 2014

Richie Havens först ut på Woodstock

Woodstock 45 år

...känner att jag borde ha den där Havens-plattan med Freedom...men det har jag inte. Vi får nöja oss med denna inspelning från nästan tio år senare...

RICHIE HAVENS – MIRAGE – 1977

Min enda relation till Richie Havens är hans magiska inledning av Woodstockfestivalen 1969, där han ensam gick upp på scenen med en akustisk gitarr som första artist. Låten Freedom och Havens udda gitarrteknik är en sån där händelse man inte glömmer.
Havens fantastiska festivalinledning är något jag sett på film. Men jag tror att Freedom på något sätt satte agendan för hela Woodstockfestivalen. I min skivsamling finns dock bara ett av hans album, Mirage från 1977.

Den plattan har inte mycket med Woodstock eller Freedom att göra. Inte med akustisk gitarr heller för den delen. Jag kan inte påstå att det är en LP jag spelar särskilt ofta.

Det jag känner igen är Havens engagerande sångröst och energi, men i övrigt handlar det om soulpop och funk, ivrigt understödd av både blås och keyboards. Knappast så naket och avskalat som jag förmodligen förväntade mig när jag en gång i tiden köpte skivan.

Det är svårt att ge nån vettig bedömning av ett album när man knappast hört något annat med en artist än bara en skiva...och det lilla är så pass annorlunda mot det jag tidigare hört.

Vad jag dock läst mig till är att Mirage inte anses vara någon av Richie Havens större verk. De som vet menar att hans första skivor, Mixed Bag från 1967 och Something Else Again från 1968 är de skivor man ska ha.

Nr: 2039/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar