The Musical Box: Bakom kulisserna

tisdag 4 augusti 2015

Bakom kulisserna

BJÖRN AFZELIUS BAND – BAKOM KULISSERNA – 1979

Lite förvånad konstaterar jag att den här LP:n är lite småtråkig. Som om Björn Afzelius kört slut på bensinen och måste rulla i nedförsbackarna för att klara sig hela vägen fram.
Bakom kulisserna har inte alls samma driv och energi som föregångarna För kung och fosterland och Johnny Boy, skivor som hör till mina favoriter.

Kanske var det så att Bakom kulisserna var ett steg bort från den svenska proggen och ett steg närmare Bert Karlssons sommarland och Svensktoppen för Afzelius.

Jag minns att dansbandsvännerna gurglade förtjust när han något år senare släppte sin globetrotterskiva, den med Evelina.

Det känns lite underligt att upptäcka det. Bakom kulisserna har ändå titlar som Arvidsson på svetsen, Brukshotellet och Tankar i Havanna.

Låtar som borde engagera. Men på något sätt blir det inte så. Den här gången blir låtarna inte lika tankeväckande som på de tidigare skivorna.

Jag hittar inte engagemanget och därmed inte känslan som skulle kunna få mig att uppskatta Bakom kulisserna. Hela skivan är lite som en kuliss.

Nr: 360/2222

1 kommentar:

  1. Tankar i Havanna är så vacker, återkommer till den igen o igen o igen / Pelle

    SvaraRadera