The Musical Box: Cass Elliot hade en fantastisk röst

lördag 15 augusti 2015

Cass Elliot hade en fantastisk röst

MAMA CASS ELLIOT – BUBBLEGUM LEMONADE & SOMETHING FOR MAMA – 1969

Det kanske bara är vanlig lättviktspop, men oj vad den här skivan är rolig att lyssna på. Mama Cass Elliot, en av sångerskorna i Mama´s & Papa´s klarade sig bra själv också, till skillnad från resten av föräldraskaran.
Bubblegum Lemonade & Something For Mama sägs inte vara något av hennes bästa album, men det räcker väldigt långt ändå. Bara skivomslaget är helt fantastiskt.
Till sin första solo-LP tog Cass Elliot med sig Mama´s & Papa´s sista hitlåt Dream A Little Dream.

Till sina andra skiva hade hon ingen sådan räddningsflotte, men det behövdes inte. Cass Elliot hade en fantastisk röst och behärskade inte bara sunshinepop.

Bubblegum Lemonade & Something For Mama är inte bara pop, här finns också en rad välvalda evergreens och jazzlåtar som i Cass Elliots versioner blir till läckerbitar för popälskarna.

Nej, förresten. Det här inte inte bara en skiva för popfolket. Jag tror att betydligt fler än så kan uppskatta den här LP:n.

Nr: 619/2222

1 kommentar:

  1. Jag är född i slutet av 1960-talet, och var således inte med "när det begav sig". Redan som 12 - 13-åring började jag dock upptäcka pop/rock från 60-talet, och den musiken har därefter varit en av grundstenarna i mitt musikintresse (även om jag också gillar mycket annat). Det konstiga är att jag med åren fått betydligt lättare att uppskatta sådant som kan kategoriseras som "lättviktspop", medan artister från samma era som ses som mera "seriösa" blivit svårare att uppskatta.

    Om jag idag tvingades välja mellan en LP med Mama Cass och en LP med exempelvis Jefferson Airplane, The Byrds eller Electric Flag (för att ta några slumpmässigt valda namn)... ja, då skulle jag sannolikt välja Mama Cass. På något vis tycks det mindre pretentiösa och mera "lättviktiga" i många fall stå sig bättre över tid. Finns det fler som känner så, eller är jag ensam om detta?

    SvaraRadera