The Musical Box: Onödig men alldeles nödvändig

söndag 16 juni 2013

Onödig men alldeles nödvändig

KINKS – GREATEST HITS – 1985

Det kanske kan tyckas onödigt att ha detta samlingsalbum med The Kinks. Jag har ju ändå närmare 20 LP-skivor med Ray Davies och hans bror...
Men ingenting är naturligtvis onödigt när det handlar om The Kinks. Det här är en alldeles nödvändig LP.
De som har koll vet så klart att Kinks gjort betydligt fler än ynka 20 album. De vet också att de tidiga plattorna är ganska svåra att få tag på. Det är de som saknas i samlingen, tillfälligt. Jag ska ha tag på dem, det är bara en fråga om tid. Men fram till den dagen får den här plattan duga.

Detta samlingsalbum, utgivet av lågbudgetbolaget BR Music i Belgien, har faktiskt bra täckning. Här handlar det om hits mellan åren 1964 och 1970, sammanlagt 16 låtar.

Då har säkert en och annan redan räknat ut att You Really Got Me, Set me Free, Till The End Of The Day, Lola, Dandy, Dedicated Follower Of Fashion och magiska otroliga Dead End Street finns med på plattan.

Och det är för dem jag har den här skivan. Jag vill kunna lyssna på dem. Det finns säkert bättre och mer genomtänka samlingsalbum med Kinks än det här.

Men än så länge har den skivan inte kommit i min väg. Så just nu är det här en alldeles nödvändig skiva.

Nr: 1290/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar