The Musical Box: Samlingsalbum – Del 2

lördag 15 juni 2013

Samlingsalbum – Del 2

Det får bli samlingsalbum som tema en helg till... Det fanns fler i samlingen än jag räknat med.
För trots att jag försökt undvika dem står det ett antal Greatest Hits och likasinnande i mina hyllor. Jag har dock försökt begränsa mig till skivor man eventuellt skulle kunna påstå sig ha lite ”nytta” av, alltså sådana samlingsalbum där vissa låtar bara släppts på singlar och liknande.

Jag har försökt undvika att skriva om samlingsalbum i bloggen eftersom jag inte tycker det är särskilt intressant. Men eftersom alla mina LP-skivor ska fram i ljuset, vare sig det behövs eller inte, är det nu dags att presentera ytterligare några.

De här skivorna berättar jag om:
Kultbandet Country Joe & The Fish (Country Joe & The Fish - Greatest Hits)
Box Tops och The Letter (Box Tops - Best Of)
Alice Cooper rensades ut (Alice Cooper - The Beast Of)
Mott The Hooples första år (Mott the Hoople - Rock And Roll Queen)
En av 60-talspopens bästa sångare (Paul Jones - Hits & Blues)
Hot Tunas Final Vinyl (Hot Tuna - Final Vinyl)
Tommy James - En hitmaskin
(Tommy James & The Shondells - 20 Genuine US Chart Busters)
Spacerocken hippies (Hawkwind - Roadhawks)
Countryrock med mycket humor (Dr Hook - Revisited)
Vem kommer ihåg The Ostrich? (Steppenwolf - Rest In Peace)
Fun Fun Fun (Beach Boys - 20 Golden Greats)
Bloodrock var slipade typer (Bloodrock - Hitroad)
Syd Barretts musikvärld (Pink Floyd - The Best Of)
Ett avtryck från Buffalo Springfield (Buffalo Springfield - Retrospective)
Risk att det blir fler (Steve Miller Band - Greatest Hits 74-78)
Pughs Nattmara i Melodifestivalen (Pugh Rogefeldt - 1968-1978)
Iommis brutala gitarr (Black Sabbath - We Sold Our Soul For Rock´n´ Roll)
Onödig men alldeles nödvändig (Kinks - Greatest Hits)
Ett monument över surfpopen (Beach Boys - Beach Boys -63)
Konventionellt, hyllat, magiskt (Neil Young - Decade)
In My Chair och Down The Dustpipe (Status Quo - Just For The Record)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar