The Musical Box: Det bubblar och spritter om Hollies

söndag 22 november 2015

Det bubblar och spritter om Hollies

HOLLIES – BUS STOP - 1966

Vilken fantastisk liten popskiva det här är, Hollies album Bus Stop från 1966. Det går inte att ha tråkigt, det går inte vara ilsken eller sur när man lyssnar på den här.
Det bubblar, sjuder och spritter om Hollies små popörhängen. Och jag som inte har mycket över för Simon & Garfunkel bara älskar när Hollies ger sig på I Am A Rock.

Lika roligt är det att lyssna på Sweet Little Sixteen, Candy Man, Don´t Run And Hide, Stop Stop Stop och Mickey´s Monkey. Blixtrande kul merseybeat. Jag bara älskar det här. Men bäst är så klart skivans stora hit Bus Stop, sagolik pop.

Jag har bara en invändning. Det är för få låtar! Och de är alldeles för korta! Jag vill ha mer!

Den här skivan kom till när Hollies stod på topp och ibland faktiskt konkurrerade med Beatles. Det var på den tiden när Graham Nash fortfarande var med i bandet.

Möjligtvis kan man väl mena att Hollies på den här skivan hade tittat en del på amerikansk pop när de letade efter rätt låtar. Något som förmodligen inte var särskilt vanligt bland 60-talets brittiska popband. På den tiden var det ju precis tvärtom, det var amerikanerna som avundsjukt glodde på de engelska popgenierna.

LP:n finns i flera olika versioner. Omslagen ser olika ut beroende på vilket land skivan är pressad. Min platta är en svensk pressning, Made in Sweden.

Nr: 823/2222

1 kommentar:

  1. Jag hörde Hollies ett par gånger i Sverige på 60-talet i de svenska folkparkerna. Kommer särskilt ihåg Bobby Elliott, bandets trummis, som var mycket duktig jämfört med många andra trummisar på den tiden.

    SvaraRadera