The Musical Box: En blek Gaucho

lördag 28 november 2015

En blek Gaucho

STEELY DAN – GAUCHO - 1980

Jag tycker de bästa låtarna på Gaucho är Babylon Sisters och Hey Nineteen. Det är i alla fall de låtar jag kommer ihåg bäst.
Nej, för mig är Gaucho inget så där kristallklart och självlysande album som flera av Steely Dans tidigare plattor. Det är tvärtom en ganska färglös sak. Walter Brecker och Donald Fagen, hade en rad briljanta LP-skivor bakom sig, så lite besviken blev jag allt.

Från mitten av 70-talet gick de båda över från rockig jazz till allt mer dansvänlig jazz. Här var den övergången helt färdig.

Gaucho är visserligen en rätt pigg jazzplatta, och ibland fantasieggande och gnistrande. Det är snyggt och minimalistiskt arrangerat. Men Gaucho når inte hela vägen. Jag hinner tröttna...

Lite spännande dock: Mark Knopfler lirar gitarr på skivans enda upptempolåt, Time Out of Mind.

Nr: borttagen ur samlingen, säljes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar