The Musical Box: Ett möjligt Eagles-surrogat

lördag 28 november 2015

Ett möjligt Eagles-surrogat

CHEROKEE – CHEROKEE – 1971

Det blev alldeles fel när Cherokee försökte sig på Rosianna. En countrylåt både Manhattan Transfer och Mouth & McNeal tidigare gjort covers på. Visserligen gör Cherokee den rätt så bra, men det känns så fel.
Jag kom över plattan när jag köpte en bunt skivor på en loppmarknad i Taberg. Den åkte med av bara farten, jag slog till eftersom dunhill-legenden Steve Barri producerat. Nåt sånt var det.

Jag kände inte alls till Cherokee, som inte är något band i stil indianerna i Redbone (de med Wounded Knee) om nån trodde det. Nej, Cherokee är ett mindre omtalat amerikanskt västkustband i samma anda som Eagles och Poco.
Cherokee slog aldrig igenom, det blev bara ett album, trots att Steve Barri drog i alla trådar som fanns. Det hjälpte inte ens att Byrds Chris Hillman finns med i bakgrunden på bas och mandolin.

Bandets enda platta kom 1971 och innehåller en rad covers. Lagom radiovänlig typisk amerikansk folk- och countryrock från det tidiga 70-talet.

De tre bröderna (tror jag) David, George och Robert Donaldson samt trummisen Craig Krampf i Cherokee satte aldrig några djupare spår i musikhistorien.

Duger som eagles-surrogat...om nån mot förmodan skulle behöva det...

Nr: borttagen ur samlingen, säljes (skivan har dock en irriterande repa i första spåret)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar