The Musical Box: En seans med Smokestack Lightning

lördag 20 april 2013

En seans med Smokestack Lightning

MIKE HARRISON – SMOKESTACK LIGHTNING – 1972

Mike Harrison är en ruggigt vass rocksångare. Men hans storhet har kommit i skymundan, trots att han under slutet av 60-talet var sångare i Spooky Tooth och hade en kortare solokarriär.

Under många år var därför Harrison borta från scenerna, jobbade som lagerarbetare nånstans i Kanada. När han försökte sig på en comeback i slutet av 90-talet var det givetvis dömt att misslyckas.
Smokestack Lightning är hans andra soloplatta. Det är kanske inte en helt nödvändig LP i en skivsamling, Spooky Tooth-fansen menar att han var bättre då han hade bandet bakom sig, men jag gillar skivan. Det är en riktigt skön och avslappnad bluesrock-LP att lyssna på.

Mike Harrison har letat upp en rad fräcka låtar som han gör till sina helt egna. Howlin´ Wolfs Smokestack Lightning, som här blir en nästan 13 minuter lång seans, är självklart en höjdpunkt.
Men han skakade också liv i ett par av Jimmy Stevens (en bloggfavorit, dock icke omnämnd än så länge) gamla låtar, Paid My Dues och Tears. Dem gillar jag.

Han fick dessutom den briljanta idén att ge sig på Joe Tex-låten Wanna Be Free, där det inte minst handlar om en sanslöst fräck gitarr.

Brittiska 60-talsgänget Spooky Tooth har jag, än så länge, inga skivor med, så för mig är det svårt att jämföra. Men fram till dess duger den här plattan väldigt bra. Jag tror dessvärre den är ganska svår att få tag på nu för tiden.

Nr: 23/2222

2 kommentarer:

  1. Spooky Tooths debutplatta kan rekommenderas. Riktigt bra pop-psykedelia, enligt min åsikt. Jag har inte hört deras senare alster, men enligt vad jag läst övergick de efter första plattan till något slags tyngre blues-/boogierock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska veta att jag letat efter Spooky Tooth-skivor. Men de jag hittat har än så länge varit lite för dyra.

      Radera