The Musical Box: Inget avtryck i en skivsamlarsjäl

söndag 21 april 2013

Inget avtryck i en skivsamlarsjäl

ULF LUNDELL – UTANFÖR MURARNA – 1989

Efter Det Goda livet* och Evangeline** bestämde jag mig. Aldrig mer en skiva med Ulf Lundell...men så fort Utanför murarna dök upp var jag där ändå...
Skjut mig med din lyckopil spelade jag nog massor av gånger. Hade den på kassett i bilen. Och om jag missade att trycka igång kassettspelaren så spelades den i radio...

Men utöver det är mitt minne av Utanför murarna tämligen vagt. Det är inget album som satt några djupare avtryck i min skivsamlarsjäl... Kanske borde jag göra mig av med den? Varför ha en LP (dubbel-LP dessutom) stående som man nästan aldrig lyssnar på? Jag vet inte...
Men säga vad man vill. Utanför murarna är i alla fall en varierad skiva. Lundell ger sig på alla möjliga musikstilar; från jazz (!) och blues till country och pop. Jodå, han kom utanför murarna...

Förteckningen över medverkande artister är dessutom imponerande; Plura, Mauro Scocco, Irma Schultz, Jalle från Wilmer X...

Ska nån låt för utom ”Lyckopilen” nämnas är det i så fall Kärleken förde oss samman, som sägs blivit populär vid bröllop. Ännu en sån där folkkär sak alltså...men på ett bra sätt. Att Dagge Lundqvist tog över produktionen från Lasse Lindbom innebär i mina öron ingen större förändring.

Det var en och samma feta ljudbild som regerade på den tiden. Nu för tiden låter det ganska tråkigt, även det på den tiden givetvis lät förbannat bra.

Trots det är Utanför murarna den sista Lundell-platta jag någonsin köpt. Ett kvalfyllt avsked kan tänkas, då jag så långt hade samlat på mig alla hans vinylskivor.

Men så svårt blev det inte. 1989 var ett av de sista åren för vinylen innan CD-skivan tog över.

Därför kunde jag med ganska gott samvete låta bli att fortsätta samla...för vem tusan är intresserad av att ha musik på en CD-skiva...?

Nr: 707/2222

* Album från 1987. Har det inte kvar...gjorde innan det flera försök att skriva om den här på bloggen, men misslyckades...det blev bara ordbajseri, det gick inte bara.
** Lundells frireligiösa album från 1988. Såld...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar