The Musical Box: Lågmäld och känslosam pop

lördag 27 april 2013

Lågmäld och känslosam pop

Svenska hjältar – Del 5

BASSE WICKMAN – CHANGES – 1973

Jag trodde aldrig att jag skulle hitta den här plattan. Basse Wickmans första. Den LP ”utan vilken Basse haft ett riktigt arbete idag” som det skrivs på hans hemsida. Det är en skiva man aldrig ser ute till försäljning. Jag har till exempel aldrig hittat den på Tradera, Music Stack eller Discogs.
Om han som sålde den till mig, en handlare på skivmässan i Huskvarna, hade känt till hur länge jag letat skulle han nog begärt mer än de ynka 40 spänn jag betalade. Jag kunde lagt upp betydligt mer...

Basse Wickmans musik är lite av en gåta. Av någon anledning nämns han nästan aldrig när stora svenska rockmusiker från 70-talet kommer på tal. Kanske är det för att han var så långt före sin tid att ingen insåg det då...och nästan igen har gjort det ännu...

Och risken att nån gör det i framtiden är inte särskilt stor heller. Basse Wickmans musik inbjuder inte till de stora gesterna. Det är lågmäld och känslofylld popmusik. Behaglig att lyssna på, men knappast sådant som radiofolket kan tänka sig att spela.
Det handlar förresten om countryrock, om jag inte sagt det. Jag kan tänka mig att influenserna till den här plattan kommer från gossar som Gram Parsons, Stephen Stills och David Crosby. Det tycker jag mig känna igen, men säker kan man så klart aldrig vara...

Nu för tiden är detta en tämligen bortglömd platta. Möjligtvis kommer dock en och annan ihåg låten I Wanna Change My Life, en countryesque allsångsballad. Den hör dock inte till mina favoriter på skivan. Det finns flera andra som jag tycker är starkare.

Har du skivan stående hemma tycker jag du ska spela den igen. Har du den inte får du nog börja leta nu...

Nr: 1303/2222

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört Wickman, men har något vagt minne av att Mats Olsson brukade skriva upp honom på den tiden han var rockskribent på Expressen (typ sent 70- eller tidigt 80-tal). Kul när det dyker upp såna här gamla namn som man känner igen men egentligen inte har koll på.

    Vad heter man förresten i förnamn om man får det märkliga smeknamnet Basse? Karln kan väl inte vara döpt till det???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har gjort många jättefina skivor, men aldrig några såna där som folk verkar komma ihåg.

      Basse? ja, Där sa du något. Det har jag aldrig tänkt på.

      Radera