The Musical Box: Vilka snea figurer...

söndag 28 april 2013

Vilka snea figurer...

Svenska hjältar – Del 8

PEPS BLODSBAND – DROPPEN URHOLKAR STENEN - 1976

Droppen urholkar stenen anses av en del nätskribenter vara Peps Perssons bästa album. Bara bra låtar, bra texter, snyggt och maffigt ljud. Och så är ju bilden på skivomslaget så läcker.
Om detta verkligen är Peps bästa platta kan inte jag avgöra. Men om jag säger så här. Det är ett förbannat bra svenskt reggaealbum. Varför blev jag terrorist? är grym. Den låten är faktiskt i en klass för sig. Har du inte hört den är det bara att ge sig ut och leta reda på något samlingsalbum med Peps.

Droppen urholkar stenen lär du nämligen inte hitta i första taget, om du inte har tur i nån second hand-butik. LP-skivan är (så klart) utgången sedan länge. Och det är CD-skivan också...
För att reta reggaenerverna lite ytterligare kan jag ju berätta att Peps på den här skivan gör två skitsnygga covers. Bob Marleys Small Axe blir i hans skånska tappning Liden såg.

Peter Toshs Mark Of The Beast har han gjort om till Vilddjurets tecken (Snea figurer), som förresten också är grym. Där är jag också helt säker på att de går att hitta på vilket Greatest Hits-album som helst med Peps.

En blueslåt hittar jag i låtlistan. De roliga e slut, en cover det också. Ja, sen är ju resten av låtarna givetvis också bra, skånsk rootreggae. Men det behövde jag väl egentligen inte skriva?

Nr: 478/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar