The Musical Box: Den perfekta LP:n för 2010-talet

måndag 8 februari 2016

Den perfekta LP:n för 2010-talet

VÄRLDENS MINNSTA LP – BENGT SÄNDH & FINN ZETTERHOLM – 1973

Världens minnsta LP är förmodligen den minsta LP som spelats in. Det är en LP-skiva i storlek av en 45-varvs singel, som ska spelas på 33 varv. 18 låtar finns på skivan, som sammanlagt klockas in på en tid strax under tio minuter.
Bengt Sändh och Finn Zetterholm anade inte hur långt före sin tid de var. Det här är verkligen en skiva för 2010-talets stressade människor. Tänk att hinna med att lyssna på en hel LP på så kort tid, och få höra så många låtar.

Då hinner man ju med ännu mer mellan sina digitalt registrerade joggingpass, extraarbete, facebookuppdateringar, snabbmat och alla låtförslagen på Spotify.
Skivan har dock vissa brister. Ska man nödvändigtvis trycka in hela 18 låtar på en skiva i storlek av en singel måste man prioritera och välja bort. 1973 blev det så klart ohyggligt rolig att Lillans sista brev kortades ned till två rader och att handlingen förenklades till att pappa helt enkelt inte kom hem mer...han kom bort.

Jag anar att folk nu för tiden inte alls inser rolighetsgraden i detta. Det är självklart att man måste prioritera, välja bort och korta ner för att över huvud taget hinna med att leva.

Så om jag påstår att ”det var bättre förr”, åtminstone för insidan av skallen, kanske nån kan hålla med mig.

Andra kanske fortfarande tror att stress bara är något för svaga människor.

Om det är så föreslår jag att ni lyssnar på den här skivan och då får er till livs en 15-sekunders version av Ekorrns satt i granen, 20 sekunder Jag är så ensam i min sadel (jag har ingen häst) och en speedad Lasse Dahlqvistvisa, Visa från Göteborg på dryga 10 sekunder.

Gör ni det hinner ni säkert också lyssna på fler andra skivor också och blir på så sätt goda framgångsrika människor som gör någonting vettigt av sina liv.

Nr: 882/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar