The Musical Box: Chris Tompsons soloprojekt

lördag 10 november 2012

Chris Tompsons soloprojekt

NIGHT – NIGHT - 1979

För att förstå mitt inköp av skivan Night med bandet med samma namn, måste man känna till hur stora Manfred Mann´s Earth Band var 1979.

Året innan hade de släppte skivan Watch med superhiten Davy´s On The Road Again. Och 1979 låg LP:n Angel Station på skivdiskarna.
Då var det många i min ålder som också upptäckte Earth Bands äldre album, Solar Fire, Glorified Magnified... Då var naturligtvis skivan med Night också väldigt frestande...

Chris Thompson var sångare och gitarrist i Earth Band. Night var hans soloprojekt. Varför han gjorde det har jag aldrig förstått. Night låter väldigt mycket som Manfred Mann´s Earth Band...

Men det funkade då. Det var nästan oundvikligt att låten Hot Summer Night skulle bli en hit. En trevlig popdänga, dränkt i syntheffekter, violiner och körer.

De som gillade Davy´s On The Road Again njöt. Nu för tiden är det där nästan obegripligt för mig.

När jag nu spelar den här skivan igen hinner jag tröttna innan skivnålen passerat första låten, som ändå är Hot Summer Night...

Nej, Night kan nog inte räknas in bland de stora eller ens halvstora i pophistorien. De ska nog mer ses som en kort parentes i Earth Bands historia.

Nr: 1194/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar