The Musical Box: Det undertryckta skriet av demoner

måndag 26 november 2012

Det undertryckta skriet av demoner

ANDWELLA – WORLD´S END – 1970

World´s End är precis lika spännande som den är svår att få tag på. Andwellas andra album är en eftertraktad LP av många samlare av psykedelia. Denna brittiska grupp har en nästan egen nisch i den psykedeliska rockens ekologi med sin mix av folkrock, blues och 60-talspop.
World´s End är lågmäld lyssning men fascinerande, på gränsen till psykotisk. Men det är en skiva som måste spelas flera gånger innan man lyckas tränga in i Andwellas bisarra värld.

Bakom fasaden bubblar och sjuder det och man kan ana det undertryckta vrålet från Andwellas egna demoner - tänk Edvard Munchs Skriet – men också en doft från Santanas mest psykedeliska period. Med andra ord en lysande LP-skiva.
World´s End är dock nästan omöjlig att hitta nu för tiden om man inte vill lägga upp flera hundra kronor för den brittiska pressen, på obskyra Reflection. Den amerikanska pressen på Dunhill Records är om möjligt ännu svårare*.

Så hittar du denna platta finns inte utrymme att tveka. Men förvänta dig ingen omedelbar sensation.

Det första intrycket är inte bara fördelaktigt. Andwellas musik tar tid att tränga in i, men när man väl är där väntar en upplevelse som förmodligen är väldigt personlig.

Nr: 228/2222

Bild 2 är hämtad från skivkonvolutet.

* Detta grundar jag på mina egna erfarenheter efter att ha letat efter LP:n under flera år utan att lyckas förrän nu.

2 kommentarer:

  1. Jag delar inte din bedömning av svårighetsgraden. Förvisso är UK-pressen (som ska innehålla en affisch) svår och kostar åtskilliga hundra, men US-pressen tycker jag man lite här och där för runt en hundring på sin höjd. För inte så länge sedan var det en typisk reabacksskiva, precis som deras andra platta "People's people" (tredje om man räknar den de gjorde under namnet Andwella's Dream som den första).

    SvaraRadera
  2. Du har säkert rätt Jonas. Jag grundar mig på mina egna erfarenheter ang den här skivan, som jag letade efter väldigt länge innan jag fick tag på den till ett rimligt pris.
    De som innan dess dök upp i min väg låg på väldigt höga priser.
    Peoples people köpte jag däremot ganska billigt.
    Att det skulle finnas en affisch med i UK-pressen visste jag inte. Så nu får jag väl leta efter den också...

    SvaraRadera