The Musical Box: Ett nytt Asbury Jukes

lördag 3 november 2012

Ett nytt Asbury Jukes

Springsteenskt – Del 1

Efter att Bruce Springsteen och hans E Street Band slagit igenom ökade intresset våldsamt för New Jerseys rockscen. John Lyon och hans Asbury Jukes var ett av de första som fick chansen och de fick bra hjälp av inte minst Little Steven. Men 1979 stod bandet för första gången på egna ben. 

SOUTHSIDE JOHNNY & THE ASBURY JUKES – THE JUKES - 1979

Southside Johnny & The Asbury Jukes var länge beskyddade av E Street Band och Little Steven. The Jukes gavs ut när bandet inte längre fick hjälp av Steve van Zandt. Skivan anses av kännarna därför inte höra till bandets bättre saker.
Men jag anmäler annan åsikt och påstår att jag gillar The Jukes. Den ligger nämligen inte så nära E Street Bands sound som de tidigare skivorna och är nog ganska ”soulig” för att vara amerikansk mainstreamrock från New Jersey. Det är bra.

Redan 1979 räckte det för min del att det fanns ett (1) E Street Band, så detta ”nya” Southside Johnnys-sound kändes rätt uppfriskande. Det gick faktiskt så långt att jag gjorde mig av med alla mina Southside Johnnys-album, utom den här... Heart Of Stone, Reach Up And Touch The Sky fick gå...

Det ångrar jag inte ett ögonblick. Jag lyssnar sällan på E Street Band nu för tiden och saknar inte dem heller. Däremot blev jag positivt överraskad när jag spelade The Jukes nu igen.

Den är fortfarande rätt skön, lite annorlunda och faktiskt ganska kraftfull. Rent av uppfriskande. Och så tycker jag om de där rockiga soultendenserna. Om nån frågar mig är detta en underskattad platta.

Nr: 130/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar