The Musical Box: Roy Heads blue-eyed soul

lördag 30 maj 2015

Roy Heads blue-eyed soul

ROY HEAD – SAME PEOPLE – 1970

Roy Head var på sin tid en mer än bara hyfsad soul-, country- och rocksångare. Treat Her Right blev låten han slog igenom med nån gång i mitten av 60-talet. Jag hade hans platta Same People från 1970, bara av den anledningen att den gavs ut av Dunhill Records i Los Angeles. Den enda de gav ut med honom förresten.
Här är det rhythm´n´blues och blue-eyed soul som gäller. Det gör Roy Head riktigt bra, även om han växlar mellan stilar så man ibland knappt vet var man har honom. Helst skulle jag vilja jämföra Roy Head med Tom Jones, för han har en rejäl pipa. Och det där klassiska stönet.

Det är ett problem. För han är lite för lik ”tjuren från Wales” för att jag ska gilla det här på allvar. Jag hittar ändå en del sköna låtar på Same People.

Double Your Satisfaction och Let a Woman be a Woman är blåsigt tunga och Driving Wheel är rätt svettig blues. Men någon mer anledning att äga den här - än att det är en Dunhill - har jag inte.

Roy Head flyttade efter sin soul- och rnb-period på amerikanska västkusten hem till Texas och började lira country. Det gör han tydligen fortfarande.

Nr: borttagen ur samlingen, såld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar