The Musical Box: Tysk kommunistisk agitationsrock

fredag 1 maj 2015

Tysk kommunistisk agitationsrock

Första maj idag! Då måste det bli den här LP:n.

FLOH DE COLOGNE – PROFITGEIER – 1971

Vem skulle intressera sig för sån här musik idag..? Politiskt orienterad med rötterna i marxismen och det tidiga 70-talets Tyskland. Upp på barrikaderna.
Hmm, jag får nog tänka över vad jag känner inför den här LP:n. Jag är inte alls säker på vad jag tycker. Ibland är jag helt övertygad om att jag borde göra mig av med den.

Vid andra tillfällen har jag upptäckt att jag verkligen gillar den. Att jag uppskattar skivan för gruppens övertygelse och engagemang.

Floh De Cologne var en tysk musikgrupp bildad på universitetet i Köln i slutet av 60-talet. Deras mål var att övertyga sina lyssnare om den rätta politiska riktningen genom att hålla långa politiska agitationstal och däremellan spela rockmusik.

Musikaliskt är jag lite kluven. Floh De Colognes musik, som idag nog får betraktas som det mest intressanta i deras akter, är en mix mellan psykedelia, spacerock och vanlig hederlig rock and roll.

Någon eufori över detta kan jag inte skaka fram. Nåja, jag har skivor med svensk progg som inte är ett dugg annorlunda. Ska jag vara riktigt ärlig får jag nog medge att musikerna i Floh de Cologne är betydligt vassare än flertalet gamla svenska proggband.

Det stora hindret för min del är att min skoltyska inte är vad den borde vara, vilket gör att jag inte hänger med riktigt i alla ordvändningar, vilket känns viktigt när man har just en sån här LP på skivtallriken.

Men att sitta med en ordbok framför sig när man lyssnar på en rockplatta känns inte som ett alternativ. Så engagerad är jag inte.
Kanske är det så att man ska se den här LP:n som ett historiskt dokument över en annan tid. En tid där musiken sågs som en kraftfull möjlighet att kunna påverka; både sitt eget liv, andra människor och politiken. Det är bra så långt.

Ett annat skäl att behålla skivan är att den kan verka avskräckande när man vill att envisa gäster ska gå hem. Det finns nog inte många som klarar närmare 45 minuter med daterad tysk kommunistisk agitationsrock ringande i öronen.

Nr: 364/2222

1 kommentar:

  1. Det första som slog mig när jag såg att du hade med en Lp med Floh de Cologne var, "det är ju bandet som spelade efter Jimi Hendrix på hans sista konsert".
    Om vi nu skall fortsätta att botanisera i historiearkivet, är det nog så att bandet bildades 1966. Men vid Krautens födelse, vilket jag påstår hände vid "Internationale Essener Songtage" 1968, ändrade gruppen musikalisk inriktning. Påverkan av grupper som The Fugs/Mothers of Invention kan tydligt höras.
    Det politiska budskapet, vill jag inte kommentera, men tycker det speglar den tidsanda som rådde då.
    Konvolutet visar naturligtvis den kapitalistiska gamen som sugit ut det arbetande folket. På orginalet kunde man plocka ut saker ur magen som gamen stulit och vinylen var blodröd.
    Gruppens musik gick från psykedelisk till progressiv och de sista på 80-talet var självkritiska.
    Gruppens betydelse för krauten skall inte underskattas.
    Samma sak med att man var första band som spelade in på Ohr-records för Rolf-Ulrich Kaiser.Rolf var starkt påverkad av Timothy Learys läror.( På flera sätt). På Lpn" Seven Up" med Ash Ra Tempel tas hans fäbless att spetsa läsken med LSD upp.
    Starkt att du bara känner dig kluven ang. denna "svåra" inspelning.

    SvaraRadera