The Musical Box: Ibland får en skiva knastra

söndag 19 augusti 2012

Ibland får en skiva knastra

Sunshinepop – Del 8
Om det här är sunshinepop vet jag inte heller. Men bra är det...och känns som en bra avslutning på helgens tema.

NANCY & LEE – NANCY & LEE - 1969

Det här är en riktig liten sockerbit. Nancy Sinatras och Lee Hazlewoods första album tillsammans, Nancy & Lee från 1969. Här finns pärlor som You´ve Lost That Lovin´ Feelin´, Sundown Sundown, cowboybootsens och Johnny Cashs Jackson och lilla läckra söta Summer Wine. Allas favorit.
Och ja! Jag gillar det här också.
Nancy Sinatras ljusa lilla röst passar på något sätt alldeles perfekt ihop med Hazlewoods mörka knarrande stämma. Duetterna - alla låtar på LP:n är duetter - country och pop.

Just detta exemplar är också en sån där skiva som vinylmotståndarna skulle gotta sig åt och le försmädligt. Jag hör redan vad de tänker: ”Exakt, vad var det jag sa...det knastrar...Så illa skulle aldrig en cd-skiva låta...”.

Och det gör den. Nancy & Lee knastrar. På sina ställen är det faktiskt ganska förfärligt och det smattrar i högtalarna, särskilt mellan låtarna. Sånt stör...
Men bara lite grand.
För ibland får en skiva knastra. Den här plattan är över 40 år gammal och begagnad. Och den som ägde Nancy & Lee före mig måste också ha gillat den här sockersöta cowboypopen. Nancy & Lee är spelad många gånger förr.

Nr: 1631/2222

2 kommentarer:

  1. Fin skiva! Köpte mitt ex (som också knastrar som bara den) för 5:- tror jag på nån möbelåtervinningsfirma. "Och då får du hans frisyr på köpet!", sa handlaren och syftade på Lee Hazlewoods hjälmfrilla. Men han hade nog ingen koll på vad det var för musik på skivan. "Some velvet morning" är min favorit på den här plattan.

    Tack förresten för en bra blogg! Alltid intressant att läsa, även om man inte alltid kommer sig för att kommentera.
    /Rikard

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ibland kan man göra fynd på de mest oväntade ställen.

    SvaraRadera