The Musical Box: Tom Petty med mersmak

tisdag 21 augusti 2012

Tom Petty med mersmak

TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS – TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS - 1976

Den första tanke som slår mig när jag lyssnar på Tom Pettys debutplatta från 1976 är att; ALLA Tom Pettys skivor låter ungefär likadant*.

Men det är ingen nackdel, tvärtom. Det betyder väl bara att Petty redan från början hade en klar idé och linje. Och sedan har följt den.
Och efter att ha spelat den här LP:n är jag säker.
Tom Petty visste vad han gjorde redan 1976, för det här skickligt gjort, såklart.

Breakdown är naturligtvis en sån där låt man inte kan undvika att ta upp. Den är ohygglig...fortfarande. En av de bästa amerikanska rocklåtar jag hört, ALL TIME HIGH!

Samtidigt blev jag till en början lite besviken. Jag vet inte om jag kanske förväntade mig för mycket.

Efter första genomlyssningen kändes den lite alldaglig för att vara en Tom Petty, ganska vanlig, ordinär rock´n´roll från mitten av70-talet, om man säger så.

Men om jag jämför med andra från samma tid och i samma genre, är den väldigt mycket skarpare och rökigare. Och Heartbreakers är ett ruggigt bra kompband.

Och om man lyssnar på den igen...för det gör man. Då växer skivan.
Som en väl lagrad whiskey eller ost. Till en början mild och len, men den har en mersmak som får en att vilja ha mer.

Därmed kom jag fram till samma slutkläm som alltid när det gäller Tom Petty – han gör ALLTID bra grejer!

Nr: 1850/2222

* Det låter kanske konstigt att påstå det när jag nu skriver om hans FÖRSTA album. Men det här är en skiva som faktiskt helt nyligen kom in i min skivsamling. En av få som saknats, fram till nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar