The Musical Box: Sunshine pop

lördag 18 augusti 2012

Sunshine pop

Med Beach Boys, Mama´s & Papa´s, Turtles, Monkees och andra (mindre kända) grupper blev sunshine pop ett begrepp i mitten av 60-talet. Sockersöta melodier, välklädda ungdomar som sjöng trevliga och snälla poplåtar. Genren var mer eller mindre koncentrerad till Kalifornien.
De där grupperna finns det inte särskilt mycket av i min samling, men några har jag stående i hyllorna.
Under helgen tänkte jag presentera en del av de där skivorna...och några som förmodligen inte alls borde höra dit...

För jag är inte alls säker på att alla de grupper och artister jag skriver om i helgen verkligen ska räknas som sunshine pop. Men pop är det i alla fall, amerikansk, från slutet av 60-talet och början av 70-talet.

Bara lite sunshine-pop (Peppermint Rainbow - Will You Be Staying After Sunday)
Mama´s & Papa´s glömda album (Mama´s & Papa´s - Cass John Michelle Dennie)
Tuggummipop från Boyce och Hart (Tommy Boyce & Bobby Hart - I Wonder What She´s Doing Tonite)
Hur många samlingsalbum med Beach Boys finns det? (Beach Boys - 20 Golden Greats)
Barry och Mama´s & Papa´s (Barry McGuire - This Precious Time)
Någon gillade Zager & Evans (Zager & Evans - 2525)
Historiens första pojkband (Monkees - Greatest Hits)
Ibland får en skiva knastra (Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Nancy & Lee)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar