The Musical Box: Level Headed – En parodi

torsdag 2 augusti 2012

Level Headed – En parodi

SWEET – LEVEL HEADED - 1977

Det är nog 25 år sen jag spelade Level Headed senast. Och efter att ha lyssnat igenom ungefär halva Love is Like Oxygene var jag lite förvånad på väg att notera att det här ändå var en rätt hyfsad Sweet-platta. För så minns jag inte att jag tyckte då, 1977, när den var ny.
Men sen hörde jag resten av skivan. Och då kom minnet tillbaka.
Sweet ska visserligen ha lite cred för att de inte fortsatte med hårdrocken på Give Us A Wink. Men detta är inte heller bra.

Level Headed låter som ett hopkok av 10cc på 80-talet, Styx under samma tid och lite ABBA. Tänk er den kombinationen och spela upp den i huvudet...om det går...
Om jag säger så här. Love is Like Oxygene är en rätt hyfsad poplåt som nog fortfarande skulle funka på vissa retro-dansgolv. Resten av skivan är bara obehaglig. Det hamnar någonstans mellan disco-pop och rock.

Det skulle kanske kunna vara en lite spännande kombination. Men inte här. Och inte av Sweet.
Anthem No 1 måste jag varna för. Sweet var aldrig några större musikaliska talanger.

Nr: 1424/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar